4xs Forum
4xs Forum
Home | Profile | Active Topics | Members | Search | FAQ
 All Forums
 Recensies
 Films
 The 51st State

Note: You must be registered in order to post a reply.

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Raymond Posted - 03 Dec 2002 : 14:24:09
Het is alweer ff geleden dat ik een film huurde. Voordeel van een poosje niets huren is dat er wel weer wat te kiezen valt in de videotheek. Ben een fan van Samuel Jackson en dus eerst maar eens deze gehuurd.

De film gaat over Elmo McElroy (door Samuel Jackson) die in 1971 afgestudeerd is in de farmacologie, en na opgepakt te zijn op die betreffende dag met een joint, nu werkt voor een drugsbaas (door Meatloaf). Met zijn kennis heeft hij een nieuwe drug ontwikkeld die 51 keer sterker is als cocaine, heroine en LSD ineen. Hij wil echter zelf de opbrengsten daarvan opstrijken, legt de drugsbende in LA plat, en vertrekt naar Liverpool in Engeland, alwaar hij zijn boel wil verkopen aan Durant. Hij wordt opgehaald van het vliegveld door Felix DaSousa (door Robert Carlyle). Zijn oude baas heeft echter een sluipschutter, Dakota Phillips (door Emily Mortimer), achter hem aangestuurd om hem betaald te zetten.

De film is hiermee van hetzelfde genre als Snatch, Lock Stock and Two Smoking Barrels; Britse Pulp fiction dus. De oude tegenstellingen tussen de US en de UK worden boven water gehaald, en dat was zeer vermakelijk. De film is geregiseerd door Ronny Yu, en moet zeggen dat dat best okay was. Camerawerk was eveneens leuk gedaan. Script was matig en er zitten zeker wat fouten in.
Samuel Jackson is cool, en zo wordt hij ook in de film weggezet. Wel okay dus, maar toch heb ik Jackson in veel betere rollen gezien. Carlyle speelde wel goed, maar ja, van hem heb ik niet veel gezien. Meat Loaf hadden ze beter niet kunnen nemen, en hem bovendien een andere naam als The Lizard kunnen geven.
Alhoewel het acteerwerk wat tegenviel, is het wel een film die het kijken waard is. Zeker als je Snatch en Lock Stock goed vond. Het acteerwerk in die films is niet veel beter; beetje van hetzelfde soort op iets hoger niveau. Er zit ook hetzelfde soort humor in. Heb me op momenten kapotgelachen. Beetje vaak wordt het f-woord gebruikt, maar als Jackson dat zegt is het okay, en het onderscheid tussen het amerikaanse en engelse f*ck zit er ook breed uitgemeten in. Het is ook ook een echte Europese film, met voetbal, een achtervolging in de relatief smalle straten van Liverpool, etc. Niet dat overdone Hollywood. Is wel zo aardig voor de verandering.

Wel aardig overigens: Sam Jackson studeerde af op 27 mei 1971, en op die dag ben ik jarig. Er werd een voetbalwedstrijd gehouden: Liverpool - Manchester United. Ik keek de film zaterdag, en wat voor wedstrijd was er een dag later. Juist. Heb hier de laatste tijd veel last van: denk aan iets of zie iets, en dan komt het ook.

Score: 7-

1   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Henri Posted - 29 Dec 2002 : 23:25:48
Ik ga grotendeels met bovenstaande recensie mee. Het was een aardige film om te kijken, maar haalde bij lange na niet bij bijvoorbeeld Snatch. Speelde wel 2 zelfde acteurs in mee. Ook met het cijfer van Ray ben ik het eens.

Henri