4xs Forum
4xs Forum
Home | Profile | Active Topics | Members | Search | FAQ
 All Forums
 Recensies
 Films
 Irreversible

Note: You must be registered in order to post a reply.

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Raymond Posted - 04 Dec 2002 : 15:47:09
Spreek de titel uit in het Frans, want het is een franse film. Wilde hem graag zien omdat ik op TV had gezien dat deze film nogal wat controversie had opgewekt wegens explicietheid en cinematografie gedurende het filmfestival van Cannes. Ze zeiden toen dat het shocking was. Wist niet echt wat ik ervan moest verwachten, maar de laatste Franse film die gezien heb, Amelie, was weliswaar bitterzoet maar wel zeker het kijken waard. Had Bellucci overigens ook gezien in Malena en daar deed ze het niet slecht.

Enniewee, de film gaat over een paar, Alex (door Monica Bellucci) en Marcus (door Vincent Cassel) wonende in Parijs. Alex wordt verkracht en in coma geslagen, waardoor de stoppen losslaan bij Marcus, die achter de dader, een homo, aangaat samen met zijn vriend Pierre die tevens de ex is van Alex.

Wil verder niet meer over de inhoud vertellen van de film omdat (1) hij gefilmd is op een manier a la Memento (de helft hiervan) en (2) er nogal wat clues in de film zitten die de film maken, maar die ik niet wil weggeven. Het bovenstaande is het centrale verhaal.
De film, geregisseerd door Gaspar Noe, was zeker shocking. Op de cover van de DVD staat "bevat zeer expliciete, realistische scenes die niet voor alle kijkers geschikt zijn". Ik zou zeggen neem dit serieus; het is zeker niet voor alle kijkers geschikt. De film is voor 16 jaar en bevat verder de logootjes met de vuist, de spin, de 4 voeten en de spuit. Sex, drugs en rock-n-roll dus.
Allereerst iets over de regie, cinematografie en script. Aan het begin van de film vond ik ergens maar niks. Had het idee dat je naast een sterke maag voor het geweld ook simpelweg een sterke maag om niet te kotsen moest hebben. De camera draait, beweegt, gaat ondersteboven, circuleert van boven naar onder, etc. Had het gevoel dat de regisseur gewoon artistiek wilde doen en zo de suggestie te wekken dat ook het zijn. Dat viel me tegen, maar naarmate de film vorderde begon ik het wel te begrijpen en kreeg die cameravoerig wel zijn effect. Hou dus even vol als je besluit hem te kijken. Het maakt alles nog meer shocking en unheimlich. Een erg rot gevoel. In het begin begreep ik ook niet dat het gefilmd was op de manier, ja ik geef nu wat weg wat ik eigenlijk niet wil maar kan ff niet anders, ala Memento - de laatste scene eerst - en met die draaiende toestanden voor m'n ogen begreep ik er geen ruk van. Maar ook het met de laatste scene beginnen heeft z'n goede effect op de film; op punten zelfs beter als Memento. De laatste scene in de film vertelt je iets over de tijd, en terugwaarts filmen is daar echt perfect voor geweest. Klasse. Dan nog dat elke fase in de film, dus elke gebeurtenis die voorafgaat aan de andere, in 1 scene is gefilmd met 1 camera is ook erg knap. Niet alleen qua filmen maar ook qua acteren. Geeft alles nog meer het gevoel dat je ernaast staat. Ook klasse dus.
Het acteren van met name Cassel vond ik erg goed en overtuigend. Serieus alle stoppen los. Het leek me soms wat overdreven, maar dacht toen aan mijn eigen momenten. Je hebt zelf ook wel eens van die momenten dat je bloed gaat koken en dat leidt tot zulk gedrag, weliswaar in mindere mate, maar toen begon ik me voor te stellen wat ik zou doen als mijn vriedin verkracht zou worden. Die overdrevenheid viel wel mee dus. Bellucci was okay, en ook Albert Dupontel als de rustige vriend Pierre was goed. Goed script dus, klasse regie en cinematografie.

Dan de explicietheid. Ja, het is expliciet als de nete. Aangezien je al weet van hierboven dat de film over een verkrachting gaat, kan je dus verwachten een verkrachting in beeld te zien. Ik heb met afgrijzen zitten kijken en echt op het punt gestaan de DVD uit te zetten. Zoals gezegd alle gebeurtenissen zijn gefilmd in een scene, met een camera. Hoe afgrijselijk de scene dan ook is, is het wel knap en maakt het des te meer shocking. Zo ook de wraakactie, de homobar Rectum, etc. Heb al gezegd dat er 4 logootjes op de DVD staan, en ook op die terreinen is het expliciet als de nete. Als je erover nadenkt....deze sh*t gebeurt ergens dus ook gewoon in de wereld. Daarmee komt het ook erg realistisch over.
Niet alleen de expliciete scenes trouwens. Ook veel van de andere scenes. De metro-scene bijvoorbeeld is werelds. Het ligt ook aan je eigen ervaring dingen uit films te hebben meegemaakt, maar kan me bijvoorbeeld niet herinneren een betere "wakker-worden-naast-je-geliefde-scene" gezien te hebben dan die in deze film. Veel Hollywood films slaan veel stukken over ten behoeve van de filmlengte en functionaliteit. Hier wordt het van begin tot eind gefilmd en dat maakt het des te realistischer. De film omvat dan ook maar een tijdsspanne van zo'n 8/9 uur, dus het kan hier wel makkelijker.

En dan zijn er nog de clues waar ik het eerder over had. Wat leest Alex daar voor boek? Wat doet die man daar in beeld? dat soort dingen. Let erop, en het zal je voor vragen stellen over de boodschap van de film.

Enniewee, samenvattend. De film liet een erg naargeestig gevoel bij me echter. Inderdaad niet voor iedereen geschikt qua inhoud, en je moet wel houden van films die anders zijn dan diegene die in Hollywood worden gemaakt. Maar ik vond hem erg goed, klasse op punten zelfs. Wil eigenlijk een hoger cijfer geven, maar krijg het op een of andere manier niet over m'n hart vanwege de nogal rottige inhoud. Een film die je in ieder geval een keer gezien moet hebben, als je aan bovenstaande kwalificaties voldoet, maar niet snel zal kopen.

Cijfer: 8,5

PS: De DVD heeft geen extra's (hell, wie zou dat willen met zo'n film), maar twee geluidstracks: Dolby Digital en DTS. De voertaal is alleen wel Frans, geen engelse taal dus. Beter ook, want duitse nasynchronisatie vinden we ook niets.

Edited by - Raymond on 04/12/2002 15:55:18