4xs Forum
4xs Forum
Home | Profile | Active Topics | Members | Search | FAQ
 All Forums
 Recensies
 Muziek - Albums
 Madonna - American Life

Note: You must be registered in order to post a reply.

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
Raymond Posted - 01 May 2003 : 00:05:29
Madonna is zo'n artiest, net als bijv. U2 en Massive Attack, van wie ik elke nieuwe CD zou kopen. Sinds kort ligt haar nieuwe CD in de winkel, dus weer eens een reviewtje.

Madonna - American Life

Label: Maverick (Warner Music)
Release Date: 21 april 2003
Total playing time: 49:37

1. American Life
2. Hollywood
3. I'm So Stupid
4. Love Profusion
5. Nobody Knows Me
6. Nothing Fails
7. Intervention
8. X-Static Process
9. Mother & Father
10. Die Another Day
11. Easy Ride

Ze staat een beetje met een Che Guevara look op de cover, de Cubaanse strijder die Fidel in feite in het zadel holp. Waarschijnlijk omdat er op de CD nogal wat met idealistische ideeen wordt gedaan.
Het heeft toch alweer 2,5 jaar geduurd eerdat er nieuwe CD in de schappen lag. Net als bij voorganger 'Music' is Madonna ook bij deze CD weer bijgestaan door geimporteerde Fransman Mirwais in de productie. En het is ook weer duidelijk te horen. De experimentele stijl van Mirwais, die heel goed op z'n eigen CD 'Production' is te horen, hoor je ook weer op American Life terug en in nog grotere mate dan op "music'.

11 songs die bijna 50 minuten in beslag nemen. Beetje karig vind ik voor huidige tijden. Maar wel goede songs. De CD opent met de titelsong, waarin de amerikaanse levenstijl een beetje wordt in afgezeken: 'I'm living out the American Dream, and nothing is what it seems.' Dit wordt gevolgd door een song over de leegheid en beperktheid, in verkapte woorden, van Hollywood. Allebei wel goed in het gehoor liggende songs. Song 3 loopt nog lekkerder en gaat over dat ze in een 'fuzzy dream' leeft en zich daarom nogal stupid vindt. Klinkt eveneens als een verkapte sneer naar de VS, maar is net zo goed van toepassing op een relatie waar je maar in blijft hangen. Relaxed nummer.

Song nummer 5, Nobody Knows Me', is experimenteler, en hier hoor je duidelijk dat Mirwais bij de productie betrokken was. Dat experiement had hij beter op z'n eigen CD kunnen uitwerken, want dit nummer ligt niet lekker op de CD. Zou het niet vreemd vinden als nobody hem in de toekomst ook nog wil knowen. Maar deze plaat wordt gevolgd door wel de beste plaat van de CD. Erg mooie begeleidingsmuziek, met name het gitaarwerk, over dat ze niet religieus is, maar wel zo in love is dat ze wil bidden.

Na nummer 7, met een 'tour of duty' sound, is plaat 8 een beetje een ballad op z'n Madonna's. Beetje plukken aan de gitaarsnaren, rustig zingen erbij, en het klinkt rustig en relaxed. Dit geldt tevens voor nummer 11, dat zelfs nog melancholisch klinkt en me deed denken aan de platen van Coldplay. Leuke lyrics ook wel die me aanspreken: 'I don't want an easy ride. I wanna work for it.' Of dat ook op haar slaat is weer punt twee natuurlijk, met haar recentelijk uit de grond gestampt nieuwe stulpje in Nothing Hill in Londen. Dit laatste nummer wordt voorafgegaan door het inmiddels welbekende 'Die Another Day' van de gelijknamige James Bond-film. Er is nogal wat tweespalt over dit nummer; of je vindt het goed, of niet. Vond het zelf al een relaxed nummer, en nog steeds. Maar hoor je nou tot de eerste groep dan zal deze CD je ook wel bevallen.

Alle songs worden nogal overgoten met een religieus sausje. Track 1 (i'm not a jew), track 6 (i'm not religious), en tracks 8 en 9 (jesus christ). Tevens is de CD voorzien van de 'explicit lyrics' sticker, en de 'f*ck you's' zijn ook aan de orde van de dag. Als je over al die zaken een beetje heen kijkt, is het een weer geslaagde CD, maar absoluut geen topper uit haar oeuvre.

Hij ligt momenteel bij enkele MEdiamarkten voor 9,99 euro, en da's niet veel voor zo'n nieuwe CD van deze kwaliteit (ook qua geluid). Geen kopieerbeveiling ook, en het lijkt erop dat Madonna (lees: haar managers??) ook de economische wetten van vraag en aanbod beter begrijpt(en) dan velen anderen.

Cijfer: 8

Edited by - Raymond on 01/05/2003 00:06:56