4xs Forum
4xs Forum
Home | Profile | Active Topics | Members | Search | FAQ
 All Forums
 Recensies
 Boeken
 Grijp de Nacht -- Dean Koontz

Note: You must be registered in order to post a reply.

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
--=Joker=-- Posted - 18 Aug 2003 : 10:08:25
Een boeken forum, dat ontbrak er nog aan. Nu zal ik hier niet al te veel in gaan schrijven, want ik lees niet echt veel. Maar het is nu vakantie geweest, dus iedereen moet toch minstens één boek gelezen hebben. Door velerlei verschillende omstandigheden heb ik dit jaar mijn vakantie doorgebracht in Mallorca. Het stond op de planning om het derde deel van The Lord Of The Rings te lezen, maar toen ik in een winkeltje in Mallorca voor weinig verschillende boeken van Dean Koontz zag staan lag Lord Of The Rings plotseling op de bodem van het zwembad.

Dean Koontz is al jaren lang mijn favoriete schrijver. De beperkte hoeveelheid boeken die ik zelf in bezit heb bestaan dan ook uit voor een groot deel uit boeken van deze suspense grootmeester. Boeken van Dean Koontz zijn het beste te vergelijken met de werken van Stephen King, waar iedereen wel eens een boek van heeft gelezen. Het bijzondere van de boeken van Dean Koontz is dat de spannende, bijzondere, en “bovennatuurlijke” gebeurtenissen altijd te herleiden zijn naar menselijk ingrijpen in de dagelijkse gang van zaken zoals moedernatuur dezen had bedoeld. Op deze manier worden ook de bovennatuurlijke wendingen zeer geloofwaardig weergegeven, zodat het je niet zal verbazen wanneer jij jezelf morgen in één van de bovennatuurlijke situaties begeeft uit de verhalen van Dean Koontz. De rode draad door de verschillende verhalen van Koontz is vaak het eeuwenoude “good versus evil” wat door de schrijfstijl van Dean Koontz een bijna godsdienstwaardige lading krijgt.

De “goede” kant in “Grijp de Nacht” is Christopher Snow. Christopher Snow is 28 jaar, surfer en XP patiënt. XP (xeroderma pigmentosum) is een aangeboren genetische afwijking die voorkomt bij slecht één op de 250.000 Amerikaanse burgers. XP maakt patiënten kwetsbaar voor huid- en oogkanker, veroorzaakt door blootstelling door iedere vorm van ultraviolette straling. Zonlicht, gloeilampen, tl-buizen, etc. Door deze genetische afwijking is Chris veroordeeld tot het leven in het donker – in de nacht - in de kustplaats Moonlight Bay in Californie.

In Moonlight Bay verdwijnen kinderen. Het spoor wijst naar de verlaten militaire basis Fort Wyvern. Chris gaat samen met zijn vrienden en zijn uitzonderlijke hond Orson op zoek naar de vermiste kinderen in de overtuiging dat zij nog steeds in leven zijn. Tijdens hun zoektocht wordt langzaam het raadsel van Fort Wyvern onthuld, die Moonlight Bay al jaren in zijn greep houdt.

Het verhaal zit goed in elkaar. De spanning wordt van de eerste tot de laatste bladzijde opgebouwd. Dean Koontz weet als geen ander situaties tot op detailniveau te omschrijven zonder de snelheid van het verhaal te verliezen. De fysieke beperkingen van Christopher Snow geven die “extra” scherpte aan het verhaal.

Score: 8

Edited by - --=Joker=-- on 18/08/2003 10:11:34