4xs Forum
4xs Forum
Home | Profile | Active Topics | Members | Search | FAQ
 All Forums
 Algemeen 4xs
 Dagboek
 Hoax

Note: You must be registered in order to post a reply.

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Henri Posted - 13 Jan 2005 : 14:01:53
Gisteren hebben we 'meet the parents' gespeeld en hebben mamskibeat en Gerard, Leo en Marja ontmoet. Dat was precies gegaan zoals het zou moeten en dus erg gezellig. Mijn moeder toont ook graag interesse in mijn kookkunst. Da's wel leuk, maar niet als het eten erg goed smaakt iedereen verbaasd is, en het was stiekum een fluitje van een cent (koop kipblokjes en een Indisch groentepakket, gooi dat wat extra saus, sambal en knoflook bij en klaar). Door door te vragen moest ik al snel mijn geheim prijs geven .

De laatste week steeds een beetje gekwakkeld en net niet ziek geweest. Heel irritant. Beter een dag ziek en dan over, dan dat je er een week mee rond loopt. Het is allemaal druk. Verbouwen, spullen kopen, vakantie, werk, sociale afspraken, en Cindy is daar net als ik geen grote liefhebber van. Van dat druk gevoel. Maar vooralsnog loopt alles voorspoedig. De afspraken zijn gemaakt, alles is gepland en loopt volgens die planning, en Gerard helpt ons tijdens onze vakantie.

Maar goed, de hoax.

Een hoax is een broodje aap verhaal, en op één of andere manier ben ik allergisch voor hoaxen. Ik kan dan heel fanatiek worden. Ik zal mijn uitgebreide epistel over hoaxen voor me houden, maar wil wel een punt maken.

Zonet belde m'n moeder om te vertellen dat ze gisteravond leuk vond, en om me te waarschuwen voor GSM Fraude. Zoiets als "als je gebeld wordt om nummer X te bellen moet je dat niet doen!! Dan kunnen boeven je GSM gebruiken om te bellen (wat kost dat nou van Zoetermeer naar Amsterdam, haha). KPN en Vodafone hebben dit officieel bevestigd."

Om nog even krediet aan het verhaal te geven verteld ze dat ze het van Gerard heeft die het van een vrouw heeft die op een advocatenkantoor werkt.

Als ik dit hoor dan komt mij een quote naar boven uit de film Snatch (betere films zijn er niet). Tommy heeft een pistool gekocht van een 'foute' Rus en Turkish vraagt in de auto aan Tommy "Have you tested it?". Daarop houdt Tommy het pistool uit het raam, trekt een gezicht van 'bang voor de knal' en haalt de trekker over.... 'klik'.

Maar goed ik dwaal af. Maar het punt is -en ook hier haal ik een quote uit Snatch aan- "Because it is written doesn't mean it has to be true" (dit is in het begin als paar nep-joden een diamantroof gaan doen en het hebben over een deel uit de bijbel) . Veel mensen geloven dingen omdat het daar nu eenmaal staat. Vervolgens nemen ze die informatie op en vertellen het verder en vermelden dan ook dat het officieel gemaakt is. Nu is de gangbare opmerking "baat het niet, dan schaadt het niet", maar het schaadt wel.

Op de eerste plaats je reputatie. Je loopt iets te verkondigen wat niet waar is en als dat uitkomt zullen de volgende uitspraken ook met minder krediet beluisterd worden (dit geldt niet voor mijn moeder, omdat zij het uit liefde verteld ).

Maar soms gaat zo'n hoax over een meisje dat gezocht wordt, en of je aub het mailtje aan iedereen wilt doorsturen. Zo'n mailtje (wat soms miljoenen keren verstuurd wordt) belast dus niet alleen het netwerk, kost tijd van werkende mensen, maar geeft ook een negatieve lading. En dit is dan minder schuldig, maar de volgende keer wordt iemand echt kapot gemaakt. Denk aan Erik de Vlieger die in verband wordt gebracht met vermeende drugs gelden, etc. Of het waar is of niet, het is zeer schadelijk voor zijn imago. Zelfs als zijn onschuld bewezen wordt is hij toch gestraft.

Het punt wat ik wil maken is, dat als je iets te lezen krijgt, je bewust bent dat het niet waar hoeft te zijn. Als er geen bronnen worden gemeld is een bericht zowieso waardeloos, en als er bronnen staan, check die dan voordat je iets roept of doet.

Het is hetzelfde als roddelen. Een verhaal kent meerdere kanten, en meestal hoor je maar één kant. Basseer je mening dat niet op die ene kant, of hou in gedachten dat je maar een deel van het verhaal kent. Deze les heb ik zelf meerdere keren moeten leren, en nog steeds maak ik af en toe die fout.

Ik wilde het ff kwijt, nu ben ik het ook kwijt en dat voelt goed.

Zoals Cindy gisteren aanhaalde op de bank; "Mannen komen van Mars...". Ze vertelde over iets en ik kwam al direct met oplossingen terwijl ze gewoon haar ei ff kwijt wilde.

Nou mijn ei ben ik bij deze kwijt, nu op naar de wintersport.

Henri
~~~~
Wie met beide benen op de grond staat, komt niet ver.