4xs Forum
4xs Forum
Home | Profile | Active Topics | Members | Search | FAQ
 All Forums
 Speciaal
 Opinie
 Vier-daagse werkweek

Note: You must be registered in order to post a reply.

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Henri Posted - 25 Nov 2001 : 21:00:40
Het laatste jaar heb ik genoten van een vier-daagse werkweek. Dat is me erg goed bevallen. In mijn luxe geval ben ik elke vrijdag vrij geweest. Maar elke andere dag vrij door de week zou mij welkom zijn.

Ik merk dat ik de overige vier dagen harder werk, er meer zin in heb en een algeheel relaxed gevoel heb. Door drukte werk ik nu vijf dagen in de week tot het eind van het jaar. En ik merk dat ik echt naar het weekend toeleef, maar dit het weekend ook te kort is om tot rust te komen. Dingen kopen moet op zaterdag, en ook als ik langs het postkantoor wil, moet ik dit de zaterdag-ochtend doen. Ik slaap vrij kort, en daarom mis ik ook mijn batterij oplaad dag door de week.

In mijn opinie zou een vier-daagse werkweek goed kunnen zijn voor de economie. Er komt een extra deel werkgelegenheid, mensen zullen met meer plezier werken en daardoor productiever zijn, maar de grootste winst voor de economie in het algemeen zal zijn dat het file-probleem wordt opgelost. 20% minder dagelijks verkeer op de weg is genoeg om het grootste deel van de files op te lossen. Dit geldt natuurlijk alleen als de vierdaagse week met goed beleid wordt ingevoerd. Iedereen wil immers de maandag en de vrijdag vrij.

Maar minder file betekend ook minder ergenis, minder ergenis is meer geluk. Maar ook dat de reistijd korter wordt en je dus een deel van de tijd dat je korter werkt hiermee weer gecompenseerd wordt.

Dan is er natuurlijk het loonverschil. Als je minder werkt zou je ook minder loon krijgen. Ik denk dat hier een gulden middenweg is. Een deel voor de werknemer die zodoende een kwalitatief beter leven krijgt, een deel voor de werkgever omdat hij beter gemotiveerde mensen heeft die waarschijnlijk beter zullen presteren, of misschien een subsidie van de overheid die ook een deel van het gat opvult. Zij hoeven immers minder geldt uit te geven aan het fileprobleem, minder uitkeringen door meer werkgelegenheid.

Ik heb niet de capaciteit om de dingen te onderzoeken, maar ik ben er stellig van overtuigd dat deze stelling een onderzoek waard is .

Als ik nog wat over hoofd zie (lijkt me heel waarschijnlijk), waarschuw me dan .



2   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Henri Posted - 03 Dec 2005 : 09:15:24
Een artikel uit de Parool... Heeft er ook mee te maken en had ik ook al over geschreven. Alles wat ik schrijf is steeds maar een gist van mijn gedachte, misschien zou ik er veel meer en gedetailleerder over schrijven..

_____

Vier dagen werken helpt economie

Van onze redactie economie

AMSTERDAM - Steeds meer hoogopgeleide stellen kiezen ervoor beiden vier dagen per week te werken. Dat blijkt goed voor de economie. Werknemers met een vierdaagse gaan productiever om met hun tijd.

Dit blijkt uit een onderzoek dat de Universiteit Tilburg samen met banen-website Carp heeft uitgevoerd.

Volgens de studie is een 32-urige week voor gunstig voor zowel de economie als de huishoudens. De productiviteit van de werknemer gaat dan meetbaar omhoog, mits het werk goed is georganiseerd. Het onderzoek werd verricht bij gemeentelijke diensten in Den Haag.

Het 4/4-model pakt economisch gezien ook beter uit dan het bekende 5/3-model, waarbij de man vijf dagen werkt en de vrouw drie. ''Na de vierde dag valt de arbeidsproductiviteit van fulltimers sterk terug, terwijl productiviteit juist een grote sprong maakt als je van drie naar vier gaat,'' stelde onderzoeker Marcel Kerkhofs vast. ''Als we het voor elkaar krijgen dat veel meer mannen vier dagen gaan werken, zodat hun partners ook naar vier kunnen opschuiven, valt er grote economische winst te behalen.''

Bij een werkweek van minder dan vier dagen daalt de productiviteit echter, onder andere doordat de overdracht van het werk minder efficiënt verloopt.

In de jaren tachtig maakte de arbeidsproductiviteit ook al eens een sprong, toen de werkweek van veertig uur werd teruggesnoeid tot 38 of 36 uur.

Die arbeidstijdverkorting was bedoeld om nieuwe banen te scheppen voor jongeren. Maar de bestaande werknemers bleken hetzelfde werk in 36 uur te doen.

De onderzoekers zijn er niet voor een vierdaagse werkweek af te dwingen per wet of in de cao. Zij vinden het beter als de overheid er goede voorwaarden voor schept, zoals betaalbare kinderopvang.

De grotere productiviteit van vierdaagse werknemers hangt samen met hun motivatie voor dit werkschema. Zij krijgen er meer vrije tijd en autonomie voor terug. Die voordelen bevallen kennelijk zo goed, dat vierdaagse deeltijders nauwelijks zaniken over de lagere beloning die zij krijgen, zelfs al doen zij per saldo bijna hetzelfde werk als hun fulltime collega's.






Henri

~~~~
Leven is alles en het enige wat je écht hebt. Dat inzicht plaatst de rest in perspectief. Zelfs het leven wat je geeft is niet van jou, maar bij jou.
Henri Posted - 03 Dec 2005 : 09:13:56
Ik heb anderhalf jaar geleden al een brief gestuurd naar Rijkswaterstaat en wegverkeer, en kreeg de reactie dat het file probleem een zaak was van de lokale overheid en de provincies. Niet de manier om iets gezamelijk aan te passen.

Nu komen er onderzoeken die bevestigen wat ik al geschreven heb. Ik zal nog eens kijken of ik de brief en de reactie kan vinden.

_____

Artikel uit AD (03-12-2005):

Telewerken kan files keren
Door WILFRED JONKHOUT


ROTTERDAM - Wanneer één miljoen werknemers komend jaar één dag per week gaan telewerken, scheelt dat per ochtend en avondspits zo’n 138.000 rijdende of in de file stilstaande auto’s.



Het aantal afgelegde kilometers in het woon-werkverkeer neemt dan af met 5 procent, oftewel 6 miljoen kilometer.


Dat blijkt uit een onderzoek dat de Hogeschool Inholland heeft verricht in opdracht van de Stichting Nederlands Telewerkforum. De onderzoekers hebben drie scenario’s uitgewerkt over de effecten van verschillende vormen van telewerken.


Zo neemt de drukte in de spits af met 10 procent als een half miljoen werknemers ’s morgens eerst thuis werkt en later in de ochtend met de auto naar hun kantoor gaat, om daar ook weer door te werken tot na de avonddrukte. En als 20 procent van alle externe zakelijke afspraken worden vervangen door televergaderingen, zou dat ruim 20 procent van al het zakelijke autoverkeer schelen, jaarlijks een besparing van 2,7 miljard kilometer.


Het Telewerkforum maakte gisteren deze resultaten bekend tijdens de opening van de Maand van het Telewerken. ,,Als je files wil bestrijden, en wie wil dat na de ervaring van die eerste winterse vrijdag vorige week niet, is telewerken dus één effectieve oplossing,’’ aldus Philip Todd, directeur van het forum.


Hij streeft binnen enkele jaren naar een verdubbeling van het huidige aantal telewerkers. ,,Er zijn potentieel zo’n 4 miljoen werknemers die zouden kunnen telewerken. Als het lukt de helft daarvan een of meerdere dagen uit het kantoor te krijgen, hebben we een fikse stap gezet.’’


Volgens directeur Niek-Jan van Kesteren van de werkgeversorganisatie VNO/NCW, supporter van het Telewerkforum, zijn de ondernemers nu wel doordrongen van het belang van telewerken. Ze waren aanvankelijk bang dat mensen thuis te weinig zouden uitvoeren. ,,Het dichtslibben van ons wegennet en de ontwikkeling van de kenniseconomie zijn belangrijke argumenten om er nu vaart achter te zetten. Ik merk dat de sfeer van achterdocht bij de werkgevers een beetje aan het verdwijnen is. De Nederlandse werkgevers en werknemers zijn intussen wel zo geëmancipeerd, dat het toch echt van de grond moet kunnen komen.’’


Henri

~~~~
Leven is alles en het enige wat je écht hebt. Dat inzicht plaatst de rest in perspectief. Zelfs het leven wat je geeft is niet van jou, maar bij jou.