4xs Forum
4xs Forum
Home | Profile | Active Topics | Members | Search | FAQ
 All Forums
 Recensies
 Films
 Slumdog Millionaire (2008)

Note: You must be registered in order to post a reply.

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Henri Posted - 14 Feb 2009 : 22:13:46
Zaterdagochtend lees ik de recensie van slumdog millionaire op nu.nl en kijk waar ik hem kan kijken in de bios. Eerder had ik al wat gehoord van de film omdat ie zoveel prijzen had gewonnen. Toch kwam de bios niet echt uit en heb ik hem heel stout gedownload. Ik kan meteen al zeggen dat ik de film ook erg goed vind en dus zal ik hem moeten kopen op DVD als ie uitkomt om hiermee het downloaden ongedaan te maken. Waar blijft dat video-on-demand? Als ik film wil kijken, wil ik gewoon film kijken, tegenwoordig moet dat geen probleem meer zijn, maar het enige kanaal dat dus echt werkt is downloaden.

Maar goed (en deze zinsnede bezig ik heel vaak, let er maar eens op), terug naar de film.

Jamal doet mee aan weekend miljonair en als sloppenwijk jongen wint hij ogenschijnlijk de hoofdprijs. Dit riekt naar fraude en tijdens zijn verhoor hoor je zijn verhaal.

Jamal woont in een sloppenwijk bij Bombay met zijn broertje als hij zijn moeder vermoord ziet worden en hij soort van gedwongen wordt een zwervend bestaan te leiden. Een meisje met hetzelfde lot voegt zich bij hen en Jamal zijn hart breekt als hij haar door omstandigheden gedwongen moet achterlaten. Salim, de grotere broer van Jamal is uit ander hout gesneden en wordt wat je zou verwachten van iemand die de dingen meemaakt die zij meemaken. Jamal is echter eerlijk en recht doorzee en moet kosten wat het kost terug naar zijn derde musketeer het meisje Latika.

In het begin van de film zijn ze nog kleine kinderen en dan zie ik Leon, en het geluk dat wij hebben door geboren te zijn in luxe. Zeker als je het vergelijkt met de armoede daar. Ik ben niet in India geweest, maar het lijkt best een realistisch beeld wat er wordt geschetst. Niet het verhaal zelf, dat is gewoon een verhaal, maar de omgeving, achtergrond en alles wat je ziet vind ik al indruk maken op zich.

De film kijkt goed weg en is niet te soft en niet te hard en mijn zaterdagavond op zolder is goed besteed. Heerlijk vind ik het als ik door een film wordt opgezogen en zelfs af en toe prikkende ogen voel bij het onrecht wat mensen wordt aangedaan. Door de hele film heen speelt muziek een belangrijke rol en kan me voorstellen dat de soundtrack populair is. Het filmen zelf is ook knap gedaan. Niet super de luxe en over de top, maar zeker wel gedaan door iemand met visie en gewoon erg knap.

Het heeft mij in ieder geval overtuigd en ik hou er een warm gevoel aan over. Kortom, ik vond de film geweldig zonder het op een voetstuk te plaatsen.

Als ik een cijfer moet geven dan zou dat een acht en half zijn.

Henri Koppen
14-02-2009
(en nee, ik heb niets, maar dan ook NIETS aan Valentijn gedaan)
2   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Raymond Posted - 17 Feb 2009 : 01:33:28
Slumdog was eerder uitverkocht op de IFFR, dus wilde hem afgelopen weekend kijken (in bios), maar kwam er niet van. Nu moet ik wel...

Cidade de Deus heb ik op DVD, dus als je hem wilt lenen, hoor ik het wel. Wereldfilm.
Henri Posted - 14 Feb 2009 : 22:33:37
Grappig, zat te kijken naar de hoge rating in de top 250 die slumdog krijgt. Zat daarna te kijken naar andere films die ik nog wilde zien die hoge rating krijgen en kwam op "Cidade de Deus". Toevallig zie ik in de forums aldaar dat er een vergelijking wordt getrokken...

Henri

~~~~
Darkness cannot drive out darkness;
only light can do that.
Hate cannot drive out hate;
only love can do that.