4xs Forum
4xs Forum
Home | Profile | Active Topics | Members | Search | FAQ
 All Forums
 Recensies
 Films
 The Sum of all Fears

Note: You must be registered in order to post a reply.

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Raymond Posted - 29 Jan 2003 : 14:46:35
Het is weer ff geleden dat ik een review plaatste. Niet dat ik geen film heb gekeken, maar ik wordt het een beetje zat om als enige (snik) hier reviews te plaatsen. Bovendien waren de films die ik gezien heb nou ik niet zulke films waar een recensie over schrijven zo leuk van is (zie de enkele post met de catch-up). Desalniettemin, zijn het dus wel recensies van films die je wellicht links kan laten liggen, en dus wel van waarde. Hoop ik althans.... Dus mensen, wees niet bevreest, schrijf wat over de films die je gezien hebt. Enniewee, genoeg gezeik, Sum of all Fears.

De film is er een in de reeks van de boeken van Tom Clancy (Hunt for Red October, Clear and Present Danger, Patriot Games, etc.). De film opent met een straaljager die in 1973 met een nucleaire bom de lucht in gaat om Israel in het gevecht met Egypte te steunen. De straaljager wordt echter neegschoten, en de bom wordt vergeten. Dan gaan we naar het heden. De Russen hebben een nieuwe president gekregen, Nemerov. Aangezien Tsjetsjenie wordt aangevallen, lopen de gemoederen wat op. Hoofdrolspeler Jack Ryan (door Ben Affleck) is een historicus die een studie heeft gedaan naar Nemerov en daardoor betrokken raakt bij een CIA operatie geleid door William Cabot (door Morgan Freeman). Tijdens een bezoek en gelijtijdige controle op de fabricatie/ontmanteling van nucleaire bommen, ontbreken er echter een aantal wetenschappers. De CIA gaat hiernaar op zoek en het blijkt dat zij betrokken zijn bij het herbouwen van de bom die jaren geleden in Israel is verdwenen. De film gaat dus over de situatie dat een aantal gekken een atoombom bemachtigen.

De film is er dus een in het genre spionage/thriller, wat we gewend zijn van Clancy. Ik ben persoonlijk wel liefhebber van films waarin drieletterige Amerikaanse instanties een hoofdrol spelen, van deze dus ook wel. Heb daarentegen ook wel een hoop op-en aanmerkingen.
Allereerst het acteerwerk. Jack Ryan is een oude bekende en werd vroeger gespeeld door Alec Baldwin (in de eerste Clancy: de Hunt for Red October), en door Harrison Ford (in alle andere Clancy films). Moet zeggen dat deze dat beter deden dan Ben Affleck. Niet dat Affleck het slecht deed, maar hij is mij wat te jong en die andere twee waren gewoon geschikter en geloofwaardiger. Maar tsja als Ford niet wil, tsja dan wil ie niet heh? Kan je ook weinig aan doen. Freeman speelde wel goed, echt een CIA man, en is een geloofwaardige opvolger van James Earl Jones. De reden die de makers alleen opgaven voor de keuze van de acteurs sloeg chronologisch nergens op. James Earl Jones was dood gegaan in de laatste film, dus zochten ze een goede opvolger. Ryan krijgt in deze echter z'n eerste contact met de CIA. Wel vreemd dus, aangezien hij ook al vergaande contacten had in de voorgaande films.
De regie was best okay. Gewoon zoals je verwacht bij zo'n film, niets bijzonders, maar wel de spanning erin gehouden op momenten. Zelfde geld voor de camera. Wel leuk dat ze bij iedere verplaatsing een satelietbeeld gebuikte van die lokatie (immers the world is ruled from space). Script rammelde wel aan wat kanten (wel gek dat Ryan zo diep betrokken raakt bij de operatie), en sommige dingen werden soms te duidelijk in de film neergezet. Als kijker hoefde je weinig aan je eigen fantasie over te laten.
Tenslotte de special effects. Er zat een special feature bij op de DVD over deze FX, dus ze zullen trots geweest zijn op hun werk. Uit die DVD-extra bleek dat er behoorlijk wat munten in zijn gestoken. Het viel me al wat tegen tijdens het kijken van de film, maar na deze extra gezien te hebben helemaal. Zo ziet de ontploffing van de straaljager in de openingsscene er wel erg "bijgewerkt" uit. Maar ook over de atoombom is niet goed nagedacht. Alhoewel ze een hele uitleg geven over het hoe en wat van een atoombom, is het maar zozo. Aangezien de uitleg ook nog incompleet is, al helemaal zozo. Ik wil niet bijdehand doen, maar als je er zoveel geld in steekt, zorg dan dat het klopt en doe wat goede research. Als een atoombom ontploft (dat gebeurt dus in de film; overigens op een moment dat je niet verwacht: je verwacht het net iets eerder), zijn er drie fasen. Allereerst elektromagnetische straling, die met lichtsnelheid beweegt (300000 km/s), waardoor alle elektriciteit er mee nokt. Daarna een hittegolf, die alles doet verbranden. Vervolgens een schokgolf die met de snelheid van het geluid voortbeweegt (300 m/s). Nou dat klopte dus niet in de film. Alleen de schokgolf zie je, die overigens op zich wel goed was gedaan (afgezien van de springende ruiten). Als de bom afgaat in de film volgt na nog geen seconde al de schokgolf. Dat betekent dus dat de bom op z'n 200 m van die cameralokatie is afgegaan. Echter die mensen aldaar overleefden het. No way, NOOOO WAY!! Al helemaal niet als deze eigenlijk voor Israel bedoeld was. De TV op die lokatie gaat weliwaar uit, maar niet door de elektromag. straling. Ryan kon ook met gemak de radioinstallatie van de helicopter gebruiken, ondanks dat deze helemaal uitgeschakeld zou moeten zijn door die straling. Er verbrandt ook maar weinig.
Heel persoonlijk had ik dit wel wat realistischer willen zien. Het doet echt de film te kort. Waarom? Omdat dit de uitkomst van de hele film zou veranderen. Wat als Ryan de radioinstalltie niet had kunnen gebruiken?....Hattie wel mooi met z'n pik in z'n handen gestaan en nada meer kunnen doen. Het is weliswaar een Hollywood film, en alles kan in een aktiefilm. Maar de boodschap van de film vind ik juist zo sterk. Met alle toestanden omtrent Irak en zo, ben ik juist het meest bang dat dit, weliswaar in iets andere vorm, daadwerkelijk kan gaan gebeuren. Er is maar een gek voor nodig zonder scrupulus. Als dit derhalve realistischer was gedaan, had de film weliswaar veel zwarter, maar ook sterker geworden.

Maar goed ik zeik misschien te veel. Best onderhoudende film. Door de zwakheden heenkijken. Half pluspunt voor de boodschap.

Score: 7,5

En ik lul te veel.

Edited by - Raymond on 29/01/2003 14:53:26