4xs Forum
4xs Forum
Home | Profile | Active Topics | Members | Search | FAQ
 All Forums
 Algemeen 4xs
 Dagboek
 Van je werk je hobby maken

Note: You must be registered in order to post a reply.

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Henri Posted - 16 Oct 2004 : 12:38:50
Gisteren (vrijdag) was een Arcencus dag. Dan hoor ik aan Arcencus te werken. Uiteindelijk heb ik dat ook gedaan, maar toen ik wakker wordt had ik een vraag en een idee. Als je overigens geen zin hebt in technisch geleuter kun je ook verder lezen onder het plaatje….

Ik vroeg me af, als elk stel twee kinderen krijgen, wat er dan zou gebeuren met de bevolkingsgroei. Nu weet ik wel wat van wiskunde en kan ik er wellicht een formule voor bedenken, maar ik wilde het iets praktischer oplossen en ook wat er zou gebeuren als elk stel maar 1 kind zou krijgen (of er ergens er tussenin).

Programmeren is voor een groot deel mijn werk, dus waarom zou ik er niet als een soort vingeroefening mee aan de slag gaan? Juist. Ik heb het gemaakt en het is lang geleden dat ik zo plezier in programmeren heb gehad. Sterker nog, ik denk dat ik er heel veel aan ga hebben. Ik zal eerst vertellen wat ik gedaan heb.

Je hebt een beginsituatie. 100 Personen bijvoorbeeld die net geboren zijn. Daarnaast een aantal parameters: Vanaf wanneer mag er getrouwd worden, vanaf wanneer worden de kinderen gemaakt, hoeveel kinderen (er gemiddeld) elk stel krijgt, en wanneer gaan mensen dood (en dan pak ik de gemiddelde leeftijd).

Dan een rijtje aannames die wel erg bekrompen zijn, maar ik wilde er niet teveel tijd in steken en het gold als een begin. Alleen stellen die getrouwd zijn krijgen kinderen, en stellen scheiden niet. Oja, er mogen geen stellen ontstaan uit personen met dezelfde ouders. Oja, en er worden evenveel meisjes als jongens geboren.

Nu kun je zoiets statistisch uitvoeren, maar ik wilde ‘zekerheid’. Elk persoon kreeg dus ook echt een eigen leven. Elk persoon moest een partner zoeken, was er geen beschikbaar dan moest deze wachten. Geen partner betekend dus geen kinderen.

Zoals iemand uit zijn hoofd had kunnen zeggen… als alle stellen twee kinderen krijgen, dan verdriedubbeld de bevolking zich ten opzichte van de beginwaarde, maar blijft daarna nagenoeg constant. Bij het krijgen van één kind is de bevolking in een aantal generaties uitgestorven. Aardig is dat als je de beginwaardes factor 10 of factor 100 groter neemt, dan is de tijd tot uitsterven niet significant langer (een factor tien zorgt in het begin voor 50 jaar verschil, factor 100, voor 100 jaar, en zo ongeveer verder). Drie kinderen per gezin mond uit op een explosie.

Doordat elk persoon echt een persoon is, en niet een statistisch nummer, zijn er leuke effecten waar te nemen. Neem als begin situatie bijvoorbeeld 101 personen (iedereen begint bij geboorte), dan is er na 20 jaar één iemand die geen partner kan vinden. Als ie dus wil trouwen moet ie wachten tot de kinderen die dan geboren worden de huwbare leeftijd bereiken, als ie nog wil trouwen moet het een Jack Nicholson zijn (aangezien het leeftijdverschil dus minimaal 22 jaar is, als een vrouw overblijft wordt dat wel een probleem, die maakt geen kinderen meer).

Door mijn aanpak –als je de code wilt kan ik je deze mailen- heb ik wel een begin voor een veel complexer systeem. Doordat elk persoon echt als individu behandeld wordt kun je heel veel leuke dingen doen. Bijvoorbeeld parameters toevoegen. Hoeveel kans een vrouw op zwangerschap heeft, en dat dat percentage afneemt naarmate ze ouder wordt. Dat ziekte voor een vroegtijdig overlijden kan zorgen (overigens maakt het sterfte jaar na bijv. je dertigste geen significant verschil op de totaal bevolking, er komen namelijk geen kinderen meer). Maar je kunt ook scheidingen, hertrouwen, draagmoeders en vrijgezellen inbouwen. Leuker wordt het als je personen ook eigenschappen mee kunt geven, of laten overerven. Uiteindelijk kun je cijfers van het CBS invoeren en dus voorspellingen doen op de bevolkingsgroei. Maar je kunt individuen ook aan een land koppelen, en elk land eigen cijfers geven. Enfin, je kan het zo uitgebreid maken als je zelf wilt. En uiteindelijk (en nu wordt het technisch) kun je er een neuraal netwerk van maken. Doordat het programma zelf terugkijkt op zijn resultaten kunnen personen ‘beslissingen’ nemen die goed uitpakken. Door bijvoorbeeld een rijk iemand te pakken met bepaalde eigenschappen, verleng je je eigen levensduur. Dit wordt niet berekend, maar blijkt dus uit statistieken. En als je dus een bepaald effect wil bereiken kan het systeem dit voor je uitvoeren en vertellen welke beslissingen er genomen moet worden. Deze zaken komen uit het systeem zonder dat de programmeur deze van te voren bedacht heeft. Je krijgt een soort intelligentie die werkt zoals de hersenen ook werken. Banken zoals de Postbank werken al met zo’n systeem. Als de marketing afdeling een actie wil starten, dan geeft het systeem aan welke mensen dan het beste kunnen worden aangeschreven. De informatie wint de Postbank bijvoorbeeld van de bonuskaarten van de Albert Heyn. Cijfers uit CBS (welke postcode heb je, in welke buurt woon je zegt statistisch gezien al wat over wie je bent), maar ook cijfers van andere instanties of waar je zelf aan hebt meegedaan, of welke producten je al gebruikt van de Postbank. Het is goed mogelijk dat als je net een kind gekregen hebt (je koopt Pampers), dat er in het blaadje wat je bij je giro afschrift krijgt een actie is over het starten van een kinderspaarrekening.

Het punt is, dat ik als gemiddelde programmeur, toch een systeem kan bouwen waar een hoop intelligentie inzit. De stappen naar een intelligent systeem zijn namelijk heel klein. Je hoeft niet het geheel in één keer te bedenken. Je hebt een basis en bouwt daarop. En dan kom ik ook weer terug op Darwin. De evolutie werkt namelijk precies hetzelfde. De mens is niet in één keer gemaakt, maar is ontstaan uit hele kleine aanpassingen miljoenen jaren lang.

Maar zoals je kunt lezen aan mijn voorgaande dagboek stukje, betekend dit niet dat er geen God ofzo bestaat. Het zijn gewoon twee verschillende zaken die je niet noodzakelijk aan elkaar hoeft te koppelen. En met deze gedachte kwam ik ook weer op een leuk kort verhaal die ik de komende weken ga schrijven. Jaaa, eindelijk weer een leuk idee voor een kort verhaal (die lange verhalen komen mijn pen niet uit).

We hebben nog gewandeld in Clingendael. Daar was ik al heel lang niet geweest. Het was mooi weer, fris, maar we konden nog net zonder jas lopen (en waarschijnlijk was dat voor het laatst). De Japanse tuin was gesloten, maar verders zag je dat het echt herfst geworden was. Op de terugweg hebben we nog een potje honing gekocht bij de Imker. Heidehoning, heel bijzonder. Voor mij proeft het gewoon als honing, maar in de rooibos thee smaakt het wel apart. Deze week twee keer bij de sportschool geweest. Ik merkte dat ik echt lang niet gedaan heb. Het ergste vind ik altijd dat het snel saai wordt. Ik doe voornamelijk de cardio maar wil ook eigenlijk wel meedoen met spinning en andere klassikale dingen. Woensdag heb ik een eerste afspraak voor de powerplate. Kijken wat dat is, en vooral voor daarbij. Ik heb een simpel doel gesteld. Ik weeg nu 85 kilo. Over twee maanden wil ik 82 kilo wegen. En daarnaast wil ik mijn buikspieren terug en mijn zwembandje kwijt. Wat ik wel direct weer merkte is dat sporten ook wat met je geestelijke gesteldheid doet. Het geeft voldoening en rust. En als ik daarna een beetje op de bank hang is dat niet erg.

Nu ga ik weekendboodschappen doen, vind het wel weer grappig dat ik de routine van in mijn dagboek schrijven terug heb. Ik heb gewoon weer een planning, en het hebben van een planning zorgt ervoor dat ik niet teveel nadenk en pieker over de dingen waarover je niet hoeft na te denken en te piekeren….

Henri
~~~~
Always remember that you are absolutely unique. Just like everyone else