4xs Forum
4xs Forum
Home | Profile | Active Topics | Members | Search | FAQ
 All Forums
 Recensies
 Films
 V for Vendetta

Note: You must be registered in order to post a reply.

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Henri Posted - 31 Mar 2006 : 11:07:49
Gisteren ben ik met Ray naar een I-max bioscooptheater geweest op Arena plein in Amsterdam. We wilde V for Vendetta zien en omdat ik wat onhandig was kon ik geen ander theater vinden dan Amsterdam.

Daar heb ik geen spijt van!

I-max is gewoon de moeite waard. Ik was bang dat het scherm te groot zou zijn voor het overzicht, maar dat viel uiteindelijk mee. Ray vond het geluid wat te hard, maar daar heb ik me niet aan gestoord.... Maar wat een film!!

Voor mij was dit de leukste bioscoopervaring ooit. Ik weet niet of dat door I-max kwam of door de film, ik denk ik ieder geval door de film.

De verhaallijn zal je bekend zijn en zal ik niet oplepelen, ik zal je vermoeien met wat ik er allemaal goed aan vond. Ten eerste: de stem van Hugo Weaving en zijn manier van bewegen met het masker en alles daaromheen is niets minder dan briljant! Grote eer om daarnaar te mogen kijken en luisteren en reden genoeg om de film te kopen zodra die uit komt op DVD. Natalie Portman kan ook acteren en is zelfs kaal betoverend mooi. Maar dan de atmosfeer, de muziek, de miljoen details waar de Wachowski verantwoordelijk voor zijn (Die ook de Matrix hebben gemaakt) is ook verbijsterend goed. Hoe verzinnen ze het!? De opbouwende muziek en dan V die een dominosteen omgooid die weer andere omgooien met cutscenes van de oproer op straat en de spanning bij de militairen, vol met symboliek en meesterlijk gefilmd. De trailings van de kortzwaarden die je ook in de trailer kunt zien. Alles is tot de pefectie gemaakt.

Maar dan het verhaal. Gebaseerd op een stripverhaal welke weer gebaseerd is op een werkelijke gebeurtenis in 1605 waar Guy Fawkes met vaten buskruit het parlements gebouw wil opblazen om zo tegen de regering te vechten die het leven van katholiek zuur maakt. Ik geloof dat Engeland nog steeds die dag “viert” met vreugdevuren. “Remember, remember, the fifth of November, gunpowder treason and plot. I see no reason why the gunpowder treason should ever be forgot.”. Hoe meer ik erover nadenk, hoe actueler het wordt, en hoeveel waarheid er ook in schuilt.

Het speelt zich af en 2020 en de wereld is redelijk in chaos. Terroristen (or so it seems) hebben in het recente verleden een aanslag met gif gepleegd waardoor er 100.000 slachtoffers vielen. Na het oplossen daarvan is er een regime ontstaan die functioneert als een dictator. Uit naam van de strijd tegen terrorisme wordt het volk in feite dom gehouden en onderdrukt. En kan totale macht zijn intrede doen. En dat is waar V tegen strijd.

Als je kijkt naar de Amerikanen en de Patriot act, een wet waarin onder andere staat dat je burgers mag afluisteren zonder dat ze direct van een misdaad beschuldigd worden, dan zie uit naam van “veiligheid” dat de burgers steeds minder rechten hebben en de regering steeds meer. Maar laten we de feiten onder ogen zien. 11 september bracht 2900 slachtoffers. Vreselijk maar per maand vallen er in de VS meer verkeersdoden dan dat. Moet je een heel land “onderdrukken” en in angst laten leven voor het gevaar van één terroristische aanslag? Als je alle vrijheid en pret afneemt, wat blijft er dan nog over om voor te leven? Is het middel niet erger dan de kwaal? In de film wel, maar in onze wereld is het in ieder geval iets om bij stil te staan als er weer een wet wordt aangenomen waarin de regering meer macht krijgt. De film haakt hier heel goed op in en geeft dus daadwerkelijk iets om over na te denken.

Ik ben helemaal onderste boven van de film en heeft direct een plaats veroverd in mijn top 10 beste films ooit!

Henri

~~~~
There's no place like 127.0.0.1