4xs Forum
4xs Forum
Home | Profile | Active Topics | Members | Search | FAQ
 All Forums
 Speciaal
 Filosofie
 Een goed proces is een algoritme

Note: You must be registered in order to post a reply.

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Henri Posted - 06 Nov 2007 : 20:24:46
Onderstaand stukje kwam ik tegen. Dit had ik een tijdje geleden in een bui opgeschreven en gaat wel ergens over….

Een goed proces is een algoritme

Goede bedrijfsprocessen zijn algoritmes. Ze geven altijd hetzelfde resultaat. Als je dezelfde handelingen verricht, moet de uitkomst hetzelfde zijn. Is dat niet zo, dan moet het proces aangepast worden zodat de uitkomsten wel hetzelfde zullen zijn. Dus als je bedrijfsproces geen algoritme is, dan is de procesdefinitie nog niet goed.

Dit klinkt abstract en ik zal het concreet proberen te maken.

Stel dat het proces een klacht is. Een klacht wordt op een bepaalde manier afgehandeld afhankelijk van het soort klacht. Stel dat bepaalde klachten tot meer klachten leiden of niet naar tevredenheid worden opgelost (vanuit het oogpunt van het bedrijf, niet van de klant), dan heeft dat bepaalde redenenen. Door nog meer handelingen te verrichten zou de klacht uiteindelijk wel goed opgelost worden, maar ergens mist een splitsing of door een gebrek aan inzicht gaat het oplossen van het proces mis. Door je proces aan te passen, bepaalde uitzonderingen af te vangen of een serie processtappen te verfijnen past elke klacht weer in de vorm van het proces.

Soms maken bepaalde mensen in het bedrijf een soort “black box” en zijn bepaalde delen van het (onbeschreven) proces schimmig en niet helder. Die mensen zeggen dat hun zaken, handelingen of problemen niet in een proces beschreven kunnen worden, of zo veranderlijk zijn dat hun expertise nodig is om dingen goed te laten gaan. Ik beweer dat dat onzin is. Natuurlijk is menselijk intrepretatie vaak nodig en niet zomaar van mensen maar van specialisten, maar ook zij maken keuzes op basis van parate kennis, of doordat ze dingen “weten”. Zo’n beoordelings ding kan gewoon weer een onderdeel worden van het proces.

Als je proces niet altijd goed loopt, dan is je proces niet goed ingericht en niet compleet.

Dit slaat natuurlijk alleen op processen die beschreven zijn of geautomatiseerd. Veelal zijn grote delen van bedrijfsprocessen niet expliciet. Dan is het proces ook geen algoritme en heel erg persoons afhankelijk. In een groter bedrijf zullen dezelfde processen ook anders lopen.

Henri Koppen
1 augustus 2007