4xs Forum
4xs Forum
Home | Profile | Active Topics | Members | Search | FAQ
 All Forums
 Speciaal
 Opinie
 Barack Obama: Food for thoughts

Note: You must be registered in order to post a reply.

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Henri Posted - 25 Mar 2008 : 15:00:07
Dit jaar zijn de presidentiële verkiezingen in Amerika heel erg interessant. Iedereen houdt zich bezig daar met de vraag wie er gaat winnen: Barack of Hilary. Beide keuzes zijn erg interessant, omdat er dan een vrouw of een “black american” president zou worden. Wat ik nu schrijf gaat hier niet over.

Een paar dagen geleden kreeg ik een mailtje van Melanie. Melanie is een vrouw die ik ontmoet heb in Peru in 2000 toen ik met vrienden daar een maandje aan het rondtrekken was. Zij is een amerikaanse en woonde in San Francisco en is momenteel weer in Argentinië om een boek te schrijven. Ze schrijft leuk en het is ook leuk om af en toe te horen hoe het met haar gaat. Haar mailtje was een kopie van de speech van Barack in Philly. Op YouTube kun je de speech ook kijken: http://www.youtube.com/watch?v=zrp-v2tHaDo
Ze was erg bewogen van de speech en als je de commentaren bekijkt onder het filmpje zie je dat ze niet bepaald de enige is.

Ik heb de tekst gelezen en de film bekeken en het is inderdaad erg krachtig en prachtig. Als je niet verder na zou denken, zou je de man kunnen vereren en op een voetstuk plaatsen. Zo’n speech straalt kracht uit en charisma, en als ik die dingen ervaar gaat er bij mij altijd een belletje rinkelen. Zeker als de bron iets Amerikaans is. De vraag die ik heb – en ik hoop dat iemand me een antwoord kan geven- is deze: Heeft hij zijn speech zelf geschreven?

Je herinnert je wellicht de staking van tekstschrijvers in Amerika. Late-night shows talkshows, sitcoms, alles lag plat omdat de tekstschrijvers staakten. De charismatische mensen op TV ontlenen hun kracht dus voor een zeer groot deel aan de mensen op de achtergrond: De tekstschrijvers. Dit zijn professionals die weten hoe mensen werken maar zelf altijd buiten beeld blijven. Die een talent hebben voor wat grappig is, of weten wat mensen emotioneert. Nu ben ik bang dat er maar een heel klein beetje Barack in de speech zit. Hij zal er ongetwijfeld mee eens zijn, maar ik ben bang dat hij de speech niet in de basis zelf geschreven heeft.

Maar goed. Ik type dus in the almighty all knowing Google “Who wrote Obama speech” en voila, de volgende link staat bovenaan: http://holycoast.blogspot.com/2008/03/who-wrote-obama-speech.html . Exact de gedachte die ik had! En dus wellicht plausibel. En de reden waarom ik dit schrijf is dat het me bang maakt. Niets is wat het lijkt. Media is gebouwd als communicatie middel van A naar B, waarbij A een intentionele boodschap verkondigd met een wens over hoe deze ontvangen wordt. Met andere woorden, het is manipulatief. Niet dat dat in de bron slecht is: Als Leon zijn zin wilt gebruikt hij ook een trukendoos en we doen dat eigenlijk allemaal. Als ik speciale aandacht van Cindy wil doe ik de afwas en steek ik kaarsen aan en fluister lieve woordjes in haar oor. Gelukkig weten we beiden wat dat betekend en dat is allemaal onschuldig. Maar in dit geval vind ik het eng omdat macht een grote aantrekkingskracht heeft en macht in mijn ogen vaker gebruikt wordt voor persoonlijk gewin dan voor het goede doel en oprecht idealisme.

Wat we dus voorgeschoteld krijgen is niet echt en dus niet de vooronderstelde waarheid. Iedereen zou zich daar bewust van moeten worden en ik wordt er langzaamaan steeds beter in. Daarbij probeer ik niet cynisch te worden, maar dat gaat me minder goed af. Michael Moore maakt documentaires maar die blijken net zo slecht te zijn als de onderwerpen waar ze over gaan (met slecht bedoel ik dat het niet de waarheid ten toon spreid), An Inconvenient truth verteld ook maar een deel van de feiten en laat alles wat het niet ondersteund niet zien waardoor je een scheef beeld krijgt, en een mening vormt gebaseerd op verkeerde en vertekende feiten.

Als één iemand dit leest en denkt “verdomd daar zit wat in” en de volgende keer twee keer nadenkt als er iets voorgeschoteld wordt, dan heb ik bereikt wat ik wilde bereiken. Voor mij is het in ieder geval een eyeopener en onderdeel van een proces wat al een tijdje geleden ontstaan is: Dat niets in de media is wat het lijkt en dat veel van wat je voorgeschoteld krijgt bedacht is met een intentie en dat intentie een onderdeel is van eigen belang. Of dit nu voor een persoon of organisatie is.

Nu is er nog een laatste gedachte die me bezig houd. Het zou natuurlijk kunnen zijn dat Barack de speech wel grotendeels zelf heeft geschreven. Daar moet je altijd de deur voor openhouden. Ik bedoel ook niet dat alles wat je ziet en hoort in de media gekleurd is. Als dat zo is *ben* je cynisch en neem je niets meer aan en val je vanzelf in een negatieve spiraal. Het gaat er vooral om dat je bewust bent dat er aan de boodschap gesleuteld is voordat deze verstuurd wordt...

Henri Koppen
25 maart 2008