4xs Forum
4xs Forum
Home | Profile | Active Topics | Members | Search | FAQ
 All Forums
 Algemeen 4xs
 Dagboek
 Dag Speenkauwer

Note: You must be registered in order to post a reply.

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Henri Posted - 19 Jun 2011 : 14:53:56

Leon was ruim twee toen we hem van de speen afkregen. We kwamen van oma terug en toen hij "peen peen" riep toen hij moest slapen legde ik hem uit dat we hem vergeten waren bij oma. Met wat morren was het uiteindelijk geen pijnlijke exercitie om hem van de speen af te krijgen. Evelien is wat jonger nog, maar ze begint te kauwen op de speen waardoor ze kapot kunnen gaan en in haar keel kunnen schieten. Ze heeft er dus zelf voor gezorgt dat wij haar sneller van de speen af moeten krijgen. Dat moment was gisteravond. Ik had haar al een paar weken voorbereid door mijn mantra "Spenen zijn voor baby's" gevolgt door mijn vraag aan haar; "Ben jij een baby?", waardoor ze verantwaardigd roept "Ik ben een peuter!". Gisteren was dus dat spannende moment dat ik haar in bed legde en ze heel voorspelbaar "Peen peen" begon te roepen. Omdat ze had geslapen bij oma was het dus weer een uitgelezen kans om de speen vergeten smoes te gebruiken en heel even leek het te gaan werken. Maar naar een tijdje ging ze toch weer roepen. Maar toen ik vroeg "ben jij een baby?", zei ze heel wijs "Ja" en om dat antwoord extra kracht bij te zetten vulde ze aan "geen dreumes, geen peuter!". Het leek erop dat dit een pittiger probleem zou worden, maar uiteindelijk heb ik met haar onderhandeld dat ze eenzelfde knuffelbal zou krijgen als Leon. Na een half uur protest is ze gaan slapen. In de nacht laat ze nog wel eens haar speen buiten het bed vallen, maar ze leek ook in de nacht te weten dat er geen speen was en ik heb haar niet meer gehoord. Hoewel haar eerste woorden deze ochtend waren "Peen! Peen!".

Het is nu overigens al ruim een week verder en ze vraagt er niet eens meer om, heel af en toe als je op de iPad een foto van haarzelf ziet met een speen, dan zegt ze het nog wel. Vanochtend ging Cindy met Leon naar zwemles en ging ik naar buiten zodat Evelien even los kon op de loopfiets. Omdat ik zelf heel bewust ben van leren en ook heel bewust anderen iets wil leren let ik heel goed op kleine verbeteringen. Bij haar zijn de verbeteringen per keer dat ze dat ding aanraakt overigens niet klein. Zo durfde ze van de week nog niet harder te gaan dan ze kon lopen op dat ding, nu is dat helemaal weg en laat ze zichzelf ook uitrollen, zie mijn filmpje vanochtend, gemaakt met de telefoon:

http://www.youtube.com/watch?v=UeqrZUuhXbA

Het gaat nu wel erg hard. Ze is nog steeds een grote boef, maar langzaamaan begint ze steeds beter te luisteren. Ook in Leon zie ik een transformatie. Hij is sowieso een stuk losser met andere kinderen geworden en voelt zich daar ook thuis tussen en niet meer onzeker. Nu oppassen dat hij niet doorslaat! Twee dingen die ik nu erg sterk van Leon vind is zijn gave om dingen in mooie woorden uit te drukken. Hij heeft meerdere manieren om dingen uit te drukken en leent veel uitdrukkingen en gezegdes van volwassenen. Hij weet ze wel feilloos en met de juiste timing toe te passen. We botsen af en toe nog wel, maar lossen dat ook weer snel op. Een ander ding is het bouwen van dingen. Hij is veel tijd bezig met rails bouwen en knikkerbanen (zal eens wat vaker foto’s maken). Niet alleen worden die constructies steeds mooier en complexer, hij versiert ze ook met blokken en hekjes zodat het kleine kunstwerken worden. Daarnaast (en ik hoop dat mijn stimulatie daarin iets toevoegt) zet hij ook meer en langer door om iets voor elkaar te krijgen. Zo geeft hij af en toe op, om het op een later tijdstip nog een keer te proberen. Dat doorzetten merk je ook in Angry Birds. Hij haalt levels die je met toeval niet meer kunt halen, er is denkwerk bij nodig. Met mantra die ik steeds herhaal is “Als je het maar blijft proberen wordt je er vanzelf beter in en lukt uiteindelijk alles, proberen, proberen, proberen”. Zo ziet hij steeds vaker bevestiging in dat uiteindelijk alles lukt.

Ik vind het zelf niet prettig als mensen steeds (hun) kinderen maar labelen. Blijkbaar is het wel natuurlijk gedrag, want ik merk dat ik het zelf ook doe. Dus met alles wat ik zeg, probeer ik zo min mogelijk bepaald gedrag als een feit en een label uit te spreken. Dus niet “Leon is erg technisch” maar “Leon bouwt graag”. Juist bij Leon zie ik dat hij andere gedragingen heeft dan een half jaar geleden en dat het echt nog niet in steen gehouwen is.

Steeds meer pak ik al een uurtje tussendoor om te schrijven. Van de week voelde ik heel sterk dat ik echt toeleef naar 1 Juli en dat ik ook gewoon mijn geld niet meer wil verdienen met voornamelijk het uitvoeren van werk. Hoewel mijn kracht ligt in het tastbaar maken ideeën, ben ik iets te concreet bezig waardoor ik een hefboom mis. Met een hefboom bedoel ik dat er werk gedaan wordt (of geld verdiend) waarbij ik niet zelf 100% van alle energie geleverd heb. Ik merk bijvoorbeeld dat ik veel energie krijg van het delen van mijn kennis en ervaring en dat daar dan ook echt iets mee gedaan wordt. Een week geleden op mijn werk in Eindhoven vroeg iemand een oplossing. Ik heb deze niet gegeven, maar geholpen met hoe je daar moet komen. Diegene die ik hielp kreeg echt inzicht en raakte enthousiast en wilde meer weten. Ik liet ook iets achter dat morgen ook nog waarde heeft, en eigenlijk is dat ook een hefboom.

Mijn commitment om dus te transformeren in mijn werk wordt echt steeds groter en voel het vertrouwen dat dit gaat lukken groeien. Mijn plannen beginnen een beetje momentum te krijgen.

Ik las van de week dat Google investeert in zonnepanelen bij particulieren in Amerika. Dit in een soort lease constructie. Mensen hoeven niet te investeren maar leasen de panelen. De lease is goedkoper dan het voordeel in stroom dat het oplevert. Hoe meer mensen dit doen hoe krachtiger het wordt. Dat levert weer meer vaste inkomsten op zodat Google meer kan investeren in groene energie. Ik zei tegen Cindy dat ik dit plan al twee jaar geleden had bedacht. Zij vroeg heel terecht; ”Kun je dat bewijzen?” heb je er over geblogt? Of heb je er nog iets van staan in een document of e-mail? Helaas kon ik het niet vinden en neem me dus voor om mijn ideeën wat vaker op te schrijven zodat ik er later op terug kan komen als ik weer een uitspraak doe. Ben de laatste tijd veel bezig met wat de nabije toekomst ons gaat brengen, dan is het wel zo handig als je kunt laten zien dat mijn voorspellingen uit komen.

Henri

~~~~
Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to remove.

- Unknown