4xs Forum
4xs Forum
Home | Profile | Active Topics | Members | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

All Forums
 Recensies
 Muziek - Albums
 Faithless - Outrospective
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Topic  

Raymond
Moderator

137 Posts

Posted - 10 Jul 2001 :  13:50:43  Show Profile  Visit Raymond's Homepage  Reply with Quote
Yep uiteraard kopen we ook nog wel eens CDs. Het is alleen wel vaak pas als een CD echt goed is. Dat zal dus te merken zijn in de cijfers die ik hier verdeel. Anyway, de eerste van de drie voor vandaag.

Faithless - Outrospective

Label: BMG
Release date: 18 juni 2001

De nieuwe plaat van Maxi Jazz, Sister Bliss en Rollo is de derde in rij, en weer typisch Faithless geworden. Daar waar de vorige platen 'Reverence' en het tegenvallende 'Sunday 8PM' ook wat rustiger en meer mellow waren dan de songs die in de hitlijsten verschenen is dit nu weer het geval. 'We Come 1' (track 3) is weer minder dancy, en waar het dancy is is het meer trancy geworden t.o.v. de radio edit. Het dance hoogtepunt van deze plaat is mijns inziens 'Tarantula' (#8).

Toch betekent het niet dat het een slechte plaat is. Integendeel. Het album opent met 'Donny X', een voiceless plaat die even de Faithless sound erin kickt bij je, gevolgd door het rustige 'Not Enuff Love', dat een sample bevat van een bekend nummer, maar wat ik niet thuis kan brengen.
Maar met name de mellow nummers gezongen door debutante Zoe Johnston, 'Crazy English Summer' (#4) en 'Evergreen' (#11) met gitaar, zijn schitterend. Dat laatste nummer is het laatste nummer van drie songs die aan elkaar gemixed zijn. Toen ik de eerste keer 'Giving myself away' (#9) luisterde, dacht ik 'what the hell doet die plaat op deze CD'. Geheel anders. Maar als je hem in een stuk luistert met 'Code' (#10), een tussenstuk van ruim een minuut, en 'Evergreen' is het te vatten. Heel mooi, en mijns inziens het hoogtepunt van de plaat.

Twee dingen die verder opvallen aan de plaat is dat Dido een beperkte rol heeft gekregen en alleen bijgedragen heeft aan 'One Step too Far' (#7), een plaat waar ik elementen van Madonna's album 'Music' hoor. Heel aardig, maar niet bijzonder. Verder is er een plaat te vinden, 'Muhammed Ali' (#5) die duidelijk teruggaat naar de tijd van Cassius Clay, en een wat gemoderniseerde soul-plaat is. Ikzelf vond hem niet echt passen.

Anyway, het is weer een goede plaat geworden. Beter dan het tegenvallende 'Sunday 8PM'. Maar niet super.

Score: 8

Als je hem hebben wil, kijk dan uit naar de gelimiteerde versie uit de UK. Dat is een gestoffeerde versie, kost evenveel, en bevat als extra de video-track van 'We Come 1'.

Edited by - Raymond on 13/02/2003 17:04:39
  Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To: