4xs Forum
4xs Forum
Home | Profile | Active Topics | Members | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

All Forums
 Algemeen 4xs
 Dagboek
 Pim vermoord
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Topic  

Henri
Administrator

Netherlands
915 Posts

Posted - 06 May 2002 :  22:50:57  Show Profile  Visit Henri's Homepage  Reply with Quote
Als je dit leest is het vast geen nieuws meer, maar vanavond net over zes is Pim in Hilversum neergeschoten en later overleden. Op het nieuws zag je hem liggen en hoorde ik ook zijn laatste interview met een stagair, die notabene later ook nog de arrestatie van de dader ziet voltrekken.

Het gevoel dat ik kreeg toen ik een SMS-je van Raymond binnenkreeg was vergelijkbaar met 11 september vorig jaar. En ja, dit zijn situaties die ik jaren later nog zal onthouden. Wat ik deed op het moment dat ik het nieuws hoorde. Ik zat nog op mijn werk na te praten over hoe de zaken zouden moeten lopen en hoe het op dat moment liep.

Het is erg dat dit nu -zo dichtbij- gebeurd. Iemand steekt zijn nek uit met een politiek afwijkende mening en dat is dus blijkbaar voor iemand een reden om hem te vermoorden.

Wat een nieuwslezer opmerkte zo een half uur nadat het nieuws bekend was, sprak me wel erg aan: Pim is door politieke leiders vaak in een kwaad daglicht gesteld. Er werd gedreigd dat Nederland internationeel een modderfiguur zou slaan als Pim premier zou worden. Ook hebben meerdere politieke kopstukken Pim in een kwaad daglicht gesteld, en hem 'gedemoniseerd'. En misschien heeft dat toch de invloed gehad dat iemand is opgestaan om een daad te stellen en Pim dus van het leven beroofd.

Dit betekend niet dat iedereen maar zijn mond moet houden en heel gematigd alles naar buiten moet brengen, maar ik denk dat een politiekus de volgende keer wel twee keer zal bedenken voor hij iemand in kwaad daglicht stelt.

Overigens zie ik nu net dat Pim bij Jenssen zegt dat als er een aanslag op hem gepleegd wordt, de politiek daar mede de schuld aan is. Niet dat zij het hebben gedaan, maar dat zij wel het klimaat hebben geschapen waarin dit soort dingen gebeuren. Helaas heeft hij gelijk gekregen....

Overigens kun je het condoleance register tekenen op de volgende site http://www.lijst-pimfortuyn.nl/.

Wat ik hoop is dat in ieder geval zijn politiek als eerbetoon uitgevoerd gaat worden. Hij heeft een aantal zaken aan de kaak gesteld, en ik hoop dat ze dit toch meenemen. We zullen nooit weten wat hij zou kunnen worden, maar wellicht wordt hij populairder dan ooit. Dat is een trieste bijzaak van de dood van een beroemdheid.

Ik laat het hierbij... De komende dagen zal er nog genoeg nieuws komen.

Henri
Administrator

Netherlands
915 Posts

Posted - 07 May 2002 :  00:56:23  Show Profile  Visit Henri's Homepage  Reply with Quote

The remains of the day....

Het is kwart over twaalf en ik ga mijn mandje in. Maar uiteraard kan ik over weinig andere dingen denken, dan over de moord op Pim.

De volgende gedachten borrelden in me op:

Eersgisteren was het een dodeherdenking, maar heel spoedig daarna herdenken we opnieuw de dood van iemand veel dichter bij ons dan de 2e wereld oorlog. En gisteren was het dan bevrijdingsdag. Maar zijn we werkelijk vrij als een mening letterlijk wordt vermoord?

Donderdag is het hemelvaart, en er is een kans dat Pim dan ook begraven wordt. Klinkt het wat overdreven als hier een symboliek in zit? Ik zou niet gestemd hebben op de lijst Fortuyn, maar ik denk dat zijn dood nog meer betekenis toevoegd aan het werk van hem de laatste maanden. En hopelijk zal er een grotere saamhorigheid ontstaan die wellicht een groter goed voortbrengt onder de Nederlandse bevolking. Ik hoop ook dat dat gebeurd, en dat we niet vergeten wat er vandaag is gebeurd. Ik hoop dat ik en iedereen nu meer dan ooit inziet dat we ons samen sterk moeten maken voor geluk en de toekomst, en dat wat hij terweeg heeft gebracht niet in vergetelheid raakt.
Go to Top of Page
  Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To: