4xs Forum
4xs Forum
Home | Profile | Active Topics | Members | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

All Forums
 Algemeen 4xs
 Dagboek
 Maar ik rook niet....
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Topic  

Henri
Administrator

Netherlands
915 Posts

Posted - 19 Jun 2002 :  22:01:01  Show Profile  Visit Henri's Homepage  Reply with Quote
Sinds vrijdagavond heb ik geen sigaret meer gerookt. Ik ben dus gestopt. Als andere mensen zeggen dat ze gestopt zijn vind ik dat zo'n aandachttrekkerij. Destemeer omdat ze meestal binnen een paar weken weer roken. Ik zeg niet dat ik voor altijd gestopt ben, erger nog mijn motivatie om te stoppen is vrij nihil. Beter houd ik mijn mond totdat ik een paar maanden niet gerookt heb, maarja je kent me. Mijn mond over iets houden is niet mijn sterke kant. Ik had het geluk dat ik zaterdag een voorklim cursus had (geen tijd om te roken), en zondag begon mijn keelpijn op te komen. Maandag en dinsdag voelde ik me ziek, en vandaag voel ik me al wat beter, maar waar ik naar toe wil is met zeggen dat het me tot nu toe weinig moeite heeft gekost. Ik had het er net nog over met Malinka dat ik geen lichamelijk consequenties hoef te dragen door te stoppen. Ik bedoel dus te zeggen dat ik niet 'snak' naar een sigaret en dat zet me aan het denken:

* Ben ik lichamelijk niet verslaafd (inhaleer ik niet goed en heb ik daarom weinig nicotine in mijn lichaam gekregen)?
* Is roken lichamelijk niet verslavend (voel ik daarom dus niets)?
* Of hebben sommige mensen lichamelijk onwennings verschijnselen, en andere niet? (maar dat klinkt als Bullshit!)
* Ben ik er niet van bewust dat mijn lichaam om nicotine (of whatever) vraagt?
* Omdat ik ziek ben valt het niet op dat ik iets voel (meestal als je keelpijn hebt heb je geen behoefte om te roken)?
* Rookte ik te weinig om verslaafd te zijn (ongeveer 12 a 14 sigaretten op een dag).

De enige momenten dat ik wil roken is als ik iemand anders zie roken bij een bakkie koffie of na het eten. Maar meestal denk ik er niet eens aan. Ik ben dus in verwarring. Misschien stelt de hele wereld zich aan met die nicotine pleister, cursussen enzo. Maar het belangrijkste om te stoppen is natuurlijk de motivatie.

Als je hoort dat je niet lang te leven hebt als je dood gaat is stoppen zo moeilijk niet. Als je niet meer mag roken omdat je bijvoorbeeld je (aankomende) kinderen schaadt, dan is het ook niet moeilijk. Als je een gekke hoest hebt en je zingt zonder te zingen, is het ook niet moeilijk. Het wordt pas moeilijk als je geen reden hebt om te stoppen. En juist daarom ben ik gestopt. Ik ben gaan nadenken over spijt. En dat spijt altijd achteraf komt. Een zinnetje die steeds in mijn hoofd speelt gaat zo: "Als ik dat maar had geweten, dan had ik het nooit gedaan." of "It's always funny till someone got hurt."
Een jaar of wat geleden zag ik de grote man achter de Hells Angels, hij werd geinterviewd. Zijn stembanden waren echter naar de klote en hij kon doormiddel van wat hese geluiden en drukken op zijn keel wat woorden eruit krijgen. Toen ze hem vroegen waar hij spijt van had in zijn leven (hij is immers crimineel) zei hij dat hij spijt had van het roken.

Met die nieuwe meldingen op de pakjes sigaretten (ik weet zeker dat je ze niet gemist hebt!), is het nu wel heel duidelijk. Roken sloopt je lichaam. Elke keer als ik dat hoor moet ik aan twee dingen denken:

* Waarom worden sommige mensen heel oud terwijl ze kettingroken?
* Ze 'bewijzen' wel vaker dingen die later helemaal niet waar blijken te zijn.

Vooral dat laatste punt is iets wat voor mij zwaar weegt. Maar dan komt het gezond verstand om de hoek kijken en gisteren zag ik op Discovery een pakkend voorbeeld. In het ijs op de Alpen vonden ze op grote hoogte een lichaam dat door het ijs redelijk intact gebleven was. Na onderzoek bleek het lichaam ongeveer 5300 jaar oud te zijn. Aan de inhoud van zijn maag zagen ze welk seizoen het was, en aan zijn botten dat hij last van (jicht ofzo) had. Zijn longen waren zogezegd naar de klote en dat kwam omdat hij heel vaak met een klein vuurtje waarschijnlijk in een grot of kleine ruimte verbleef (die tijd hadden ze nog geen huizen ).
Nou kan ik me voorstellen dat elke dag rook in je longen zuigen in ieder geval een aanslag op je longen is en dat er dus veel rotzooi in je filter -dat is je long soort van- blijft hangen. In dat geval is gezond verstand al voldoende om te snappen dat -apart van de rest- roken zeer zeker niet gezond voor je is. Maar goed, bewijzen is niet gemakkelijk. Ik ben zelf nog helemaal niet zo zeker van dat broeikas effect en dat de gevolgen bijvoorbeeld heel slecht zijn. Maar gezond verstand zegt weer wel dat het niet goed is om al het hout weg te kappen (hoewel de zee geloof ik voor meer zuurstof zorgt dan de bossen, maar ook daar is geen bewijs voor). Dit was mijn twee punt. Nu terug naar mijn eerste punt over dat sommige mensen oud worden terwijl ze kettingroken.

Aha, we hebben een winnaar uit de loterij. Betekend dat dat je rijk wordt van Lotto spelen? Ik dacht het niet. Er zijn meer tekenen dat roken voor iedereen slecht is, dan dat het voor niemand slecht is. Als honderd mensen dood gaan in een epidemie, dan hoeft de 101e persoon niet dood te gaan. Dat sommige oud worden met roken vind ik dus geen argument.

Anyway, al deze gedachten heb ik natuurlijk al veel langer, maar vorige week gebeurde er net dat kleine dingetje dat me (vertwijfeld) over de streep trok. En ik heb in een veeel eerder topic al eens gezegd dat we als mensen gedoemd zijn de dingen 'The Hard Way' te leren. Maar soms moet je maar eens vooruit kijken en proberen te leren door wat andere mensen vertellen. En nu met die melding op de pakjes (Niet roken kan slecht zijn, maar roken IS DODELIJK), begint het kwartje te vallen.

Dat ik twee weken geleden niet direct mijn digitale camera kocht, maar luisterde naar het advies van een vriend was al een teken. Dat ik bepaalde aandelen niet moest kopen maar toch deed (en prompt zakte de bodem eruit) was er nog één. Toen dacht ik "Hoeveel tekenen zijn er nodig om duidelijk te maken dat ik moet stoppen met roken voordat ik spijt krijg???". De wind der verandering begon langzaam op te steken. Langzaam aan begon ik moed bij elkaar te rapen, en dat laatste dingetje vrijdag avond was het zetje dat ik nodig had om de knoop door te hakken.

Ik had het voorzichtig met Malinka over dat ze misschien moest proberen te stoppen. En dat ik ondermeer rookte omdat zij rookte. Dat vond ze onzin en iedereen is het met haar eens. Ik heb ook geen recht van spreken om iemand anders te vragen te proberen te stoppen met roken met een peuk in mijn mond. Ze zei het nogal vinnig en dat had ik blijkbaar nodig.

Nu besef ik me wel hoe dom dit stukje is, als ik dit weekend weer rook. En ik zeg met klem dat ik dit niet schrijf om mezelf extra te motiveren, want als ik het daarvan moet hebben, ben ik bij voorbaat al verloren. Ik wil gewoon mijn gedachten uitéén zetten en ze delen.

Ik wil gewoon geen spijt hebben want spijt is toegeven dat je het fout hebt gedaan.

Henri

Henri
Administrator

Netherlands
915 Posts

Posted - 21 Jun 2002 :  14:55:54  Show Profile  Visit Henri's Homepage  Reply with Quote
Soms sta je wel eens voor een dilemma. Het was begonnen met regenen en ik moest in het winkelcentrum broodjes ophalen. Toen ik uitstapte zag ik het volgende:Auto.

Ik weet dat als je raampje open staat je zitting zo nat wordt dat het net is alsof je op een spons gaat zitten, en dat kan dagen duren voordat het droogt. Ik wilde dus het raampje dicht doen maar stond in tweestrijd. Je doet wel de deur van een vreemde auto open, en dat kan weer verkeerd opgevat worden. Na even twijfelen maakte ik een foto en besloot het raampje toch maar dicht te doen.

Toen zag ik de rede waarom het raampje open stond, er zaten hondjes in die meteen begonnen te blaffen, ik heb het dus gelaten voor wat het was, en toen ik terug liep was de auto al weer weg...

De avond daarvoor had ik een mooi uitzicht vanuit mijn raam::Raam.

Gisteravond hebben we klimspullen gekocht in Bever Sport in Den Haag. Dat was nog een hele bevalling, maar wel gezellig. Ze hadden zelfs lekkere koffie en de dame(?) die ons hielp had zelf errug veel geklommen.
:Klimspullen kopen.
Go to Top of Page
  Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To: