4xs Forum
4xs Forum
Home | Profile | Active Topics | Members | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

All Forums
 Recensies
 Films
 Rear Window
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Topic  

Raymond
Moderator

137 Posts

Posted - 28 Oct 2002 :  12:07:37  Show Profile  Visit Raymond's Homepage  Reply with Quote
Wilde deze film eigenlijk al heel lang zien, aangezien ik Hitchcock te gek vind en dit in het algemeen als z'n beste film wordt beschouwd, maar kwam er nooit van. Het is een echt oudje (uit 1954) en dacht dat je daar voor in de stemming moest zijn. Gisteren met die storm leek het me wel wat. Moet nu zeggen: Ben blij dat ik hem gezien heb!!

De film, naar de short story van Cornell Woolrich, gaat over Jeff Jefferies (door James Stewart), een fotograaf voor tijdschriften, aan een photoshoot tijdens een autorace een gebroken been overhoudt. Daartoe moet hij voor 6 weken thuis in New York zitten met gips tot over z'n heupen. Hij wordt verzorgd door Stella en zijn vriendin Lisa Fremont (door Grace Kelly), een model, komt hem ook dagelijks opzoeken. Maar hij zit dus vaak alleen, en met het uitzicht op alllerlei andere apartementen in zijn block, kijkt hij vaak naar wat daar allemaal gebeurt. Zo is er Ms. Torso, een balletdanseres, Ms. Lonelyness, een vrouw die erg alleen is, een stel dat buiten op het balkon slaapt vanwege de hitte, etc. Op een gegeven moment ziet hij Thorwald (door Raymond Burr) echter vreemd gedrag vertonen na wat een ruzie lijkt te zijn met zijn vrouw, en hij vermoed dat Thorwald een moord heeft gepleegd. Hiertoe roept hij de hulp in van een detective, en ook Lisa en Stella, die in eerste instantie niets ophebben met het voyeurisme van hem, weet hij te overtuigen.
De rest moet je maar kijken....

Wat vond ik van de film? Gheh! Basically, te gek!! Ja de film is uit 1954, en ja dat zie je. Zeker weten. Maar heb vrijwel de hele film met pretoogjes zitten te kijken. Ik denk overigens niet dat iedereen dat zal hebben: mensen die een oude film niet weten te waarderen omdat ze weten wat nu allemaal kan, mensen die niet wakker kunnen blijven bij de relatieve traagheid van oudere films, dat suspense (Hitchcock is "the master of suspense") vroeger wel heel anders was dan nu en mensen die gewoon niet van Hitchcock houden. Want het is een typische Hitchcock film. Maar deze vond ik wel heel bijzonder, zeker als in acht neem dat hij zo oud is. Voor mij blaast hij menig ander moderne film zo van het scherm.

De regie en het camerawerk is echt top. De camera staat maar op een plek en dat is in het apartement van Jefferies. Het lijkt zo net een toneelstuk gezien door een camera. Daarom is de film ook nu nog goed, en heb je geen "last" van het ontbreken van snufjes die nu wel allemaal mogelijk zijn. Door de cameravoering wordt de kijker ook constant in de positie van Jefferies gepositioneerd: de camera heeft Jefferies in beeld, Jefferies veranderd zijn blik omdat hij wat ziet, de camera draait en neemt datgene wat hij ziet in beeld. Werelds. Ook de coordinatie van al die mensen die in hun huisjes zitten en al hun dingetjes doen is erg goed. Alleen dat "suspense" is wat mager. Wat ik ermee wil zeggen is dat het zeker geen suspense a la Psycho of The Birds is. Maar dat is ergens ook wel het mooie: je zit niet echt met gespannen spieren of zo, maar wel zo dat je absoluut bij de film blijft. Van de movie poster: 'If you do not experience delicious terror when you see REAR WINDOW, then pinch yourself --- you are most probably dead'. En dat is zeker zo.
Acteerwerk van Stewart is ook goed. Moest aan Nicholson in Cuckoo denken op het moment dat hij z'n vriendin terug ziet komen en helemaal betrokken is bij het "oplossen" van de moord, zo echt. Ook Kelly speelt top en kan me best voorstellen dat ze, weliswaar voor andere films, twee Oscars heeft gewonnen. De verhouding man-vrouw, iets dat Hitchcock bezig hield, zit er weer helemaal in, en ook op een manier zoals je het nu nog maar tegenkomt. Mooie romantiek, beetje nostalgisch (niet van die rouwdouw shit van tegenwoordig), maar zo echt en nog steeds waar. FF tussen twee haakjes: Grace Kelly is (was) wel een mooie vrouw zeg. Jeez, gaat Jefferies ook nog een beetje moeilijk zitten doen. Is ie gek of zo??
Ook het voyeurisme zit er strak in. Er was een hoop gezeik over destijds -dat hij dat durfde te vertonen- maar iedereen doet het toch?
Ook over het taalgebruik in de film wil ik nog even wat kwijt, want dat was wel een van de dingen die me het meest opviel: erg mooi woord- en zingebruik. Voorbeelden: "We've become a race of Peeping Toms. What people ought to do is get outside their own house and look in for a change. Yes sir. How's that for a bit of homespun philosophy?" en "No, no, it's not the day, you got the week wrong. Next Wednesday I emerge from this plaster cocoon."

Conclusie: absolute aanrader. Een must voor een ieder die graag films kijkt. Pure filmgeschiedenis, en dat van de bovenste plank. Niet voor elke avond, en zoals gezegd, niet iedereen zal dit te gek vinden. Je moet ervan houden. Maar als je dan gaat kijken onthoudt dan even voordat je dat doet dat het ding uit 1954 is, en niet te hoge verwachtingen kweekt met het huidige filmmateriaal.

Ik ga hem bestellen, en m'n top 20 even aanpassen.

Score: 9,5

Ook qua DVD moet je de moderne tijd even een vergeten. Het geluid is namelijk mono. Het beeld, alhoewel geheel gerestaureerd, ook maar zo zo. Er zitten nog wel extra's op met interviews. Vooral familieleden van de hoofdbetrokkenen, immers Alfred Hitchcock, Grace Kelly en James Stewart zijn reeds overleden.

Hmm, was enthousiast en is wat lange review geworden.

Edited by - Raymond on 04/11/2002 15:58:00
  Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To: