4xs Forum
4xs Forum
Home | Profile | Active Topics | Members | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

All Forums
 Algemeen 4xs
 Dagboek
 The Devil's playground
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Topic  

Henri
Administrator

Netherlands
915 Posts

Posted - 12 Dec 2002 :  16:22:46  Show Profile  Visit Henri's Homepage  Reply with Quote
Gisteren was Patrick op bezoek met zijn (voor mij) nieuwe vriendin. Het was al een tijdje geleden dat ik hem had gezien, dus dat was weer leuk. Daarna zat ik nog een beetje op de bank wat naar de TV te staren en na te denken, toen ik ineens zag wat ik aan het kijken was. Het ging over de Amish in Amerika. Amish zijn mensen met een streng geloof dat ergens in Europa (Nederland?) is ontstaan in de 17e eeuw. Ik zeg Nederland met een vraagteken aangezien hun taal 'Amish Dutch' heet.

De documentaire is n van de weinige dingen die over de Amish op film zijn vastgelegd aangezien ze dat niet willen. Amish leven zonder stroom en dus TV en rijden ook niet in auto's maar met koetsjes. Mannen groeien een baard nadat ze getrouwd zijn, en vrouwen knippen hun haar nooit. En van de dingen die me heel logisch in de oren klinken van het geloof is dat je niet gedoopt kan worden als kind. Pas als je volwassen bent (dat is op je 16e) kun je je laten dopen omdat het dan uit vrije keus gebeurd.

Maar voordat ze zich dopen begint er op hun 16e een periode die 'Rumspringa' heet. Dan mogen ze alles doen wat ze willen. Uitgaan, feest vieren, drinken, sex (tot op zekere hoogte), winkelen, en ergens anders wonen. Omdat de Amish in gesloten gemeenschappen leven, noemen ze de buitenwereld 'The Devil's playground'. Ze zien dat leven buiten de gemeenschap ook als 'kwaad' waardoor je niet in de hemel terecht kan komen. In ieder geval: Ik heb de hele documentaire gezien en was onder de indruk met een toch wel zwaar gevoel (n van de hoofdpersonen dealt ook in drugs en gaat daar redelijk aan kapot).

Vandaag was ik vrij en tijdens het eten van een tosti om half vier zet ik even de tv aan en is er Oprah Winfrey met de maakster van de eerde genoemde documentaire! Het is dus erg hot in Amerika. Meteen weer een half uur niets zitten doen omdat ik het toch wilde zien.....

Vanmiddag nog even op het ijs geweest en wat (flauwe) foto's gemaakt. Mijn schaatsen heb ik ook weggebracht om geslepen te worden, maar die zijn morgen pas klaar, en dan, heb ik begrepen is het te laat omdat het al gaat dooien .
Zo tikt de dag weg zonder dat ik wezenlijk heb gewerkt aan m'n demo-applicatie.

Wel ben ik nog even in de weer geweest met een boekhouder die samenwerkt met diegene waar ik mijn hypotheek ook heb afgesloten. En ook moesten er nog wat verzekeringszaken geregeld worden. Daarna naar de kapper en de zonnebank (in die volgorde). Al met al niet zo'n productieve dag, meer de zaken gedaan die al een tijdje op het lijstje stonden.

Henri
Administrator

Netherlands
915 Posts

Posted - 12 Dec 2002 :  17:45:41  Show Profile  Visit Henri's Homepage  Reply with Quote
De foto's van mijn huis vanaf het ijs, en de binnenplaats als ik ietjes verder doorloop.

Henri
Go to Top of Page
  Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To: