4xs Forum
4xs Forum
Home | Profile | Active Topics | Members | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

All Forums
 Recensies
 Muziek - Albums
 Bjork - Family Tree
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Topic  

Raymond
Moderator

137 Posts

Posted - 24 Dec 2002 :  03:14:59  Show Profile  Visit Raymond's Homepage  Reply with Quote
Zoals jullie gezien hebben, staat deze CD op 2 in mijn top 10 van het jaar 2002. Wilde al een poosje een review schrijven over deze CD, want hij is al even uit, maar kwam er niet van. Ben van de week vrij: nu dus wel.

Bjork - Family Tree (6 CD's)

Release date: 4 november 2002
Label: One Little Indian (Universal)
Total playing time: 14:37 / 18:02 / 17:03 / 19:34 / 19:37 / 59:27

Deze CD Box set bevat dus 6 CD's waarvan 5 van het 3 inch-formaat (waar vroeger nog wel eens CD-singles op uitgebracht werden, maar die nu vooral gebruikt worden als business cards) en 1 van het reguliere 5 inch formaat.
Het totaal aantal songs bedraagt 35 en er is ook nog een boekje met lyrics die Bjork de mooiste vind. Niet mis dus. Ik wil jullie sparen, dus ik zal ze hier niet allemaal de revue laten passeren. Is ook niet nodig omdat het in feite wel een "best of" CD is, en jullie vele songs dus wel kennen. Waarom heb ik hem toch op plaats 2 gezet in mijn top 10 van 2002? Wel, er is maar 1 CD met greatest hits, de andere vijf bevatten herzien en nieuw materiaal dat meer laat zien van het muziektalent van Bjork.

Allereerst CD6, "Greatest Hits as chosen by Bjork". Deze CD verschilt dus met de reguliere "Greatest Hits" aangezien de songs op deze CD door de fans zijn gekozen via een poll. Op de greatest hits CD die bij Family Tree zit, zijn de songs door Bjork zelf gekozen.
Leuk vond ik hieraan, dat de 3 songs die ikzelf het beste vind erop staan, en wel zo dat eerst nr. 3 dan nr.2 en dan nr. 1 komt: Isobel, Joga en Unravel (tracks 4,5 en 6). Muziek wekt emotie, en van erg goede muziek krijg je kippenvel (emotie pur-sang!!). Unravel is zo'n song waar ik dat gelijk bij krijg (en waarmee ik zelfs een gekopieerde CD en een origineel kan onderscheiden ondanks dat ze bit-gelijk zijn). Veel emotie in de zang, lyrics die erg veel zeggen in een nutshell en veel meer gedachten en emoties omvatten dan de lengte doet vermoeden, en een partijtje begeleidingsmuziek waar je u tegen zegt. in iets mindere mate geldt dat ook voor "Joga". "Isobel" is een sneller nummer waar de emotie iets minder in is te vinden, maar daar wordt dat weer gecompenseerd door ritme en een stevige bass. "Unravel" wordt gevolgd door "Bachelorette", nr 4 van mijn eigen Bjork's Best. Te gek dus. Tezamen met Joga en Unravel heeft ze exact dezelfde volgorde aangehouden van "Homogenic" waar deze songs van afkomstig zijn. In totaal zijn er 1 song van haar debuutalbum "Debut", 3 songs van "Post", 4 songs van "Homogenic", 2 songs van "Dancer in the Dark" en 2 songs van "Vespertine" op de CD te vinden. En bijna al mijn favorieten van die CDs zijn er bij. Zo is er "Hyperballad" (tr. 2; van "Post"), met die mega bass-line. Een song van "Post" die ik overigens mis is "Hunter". Deze is wel op de andere Greatest Hits te vinden. Verder nog "I've seen it all" (tr. 10) van de soundtrack van "Dancer in the Dark". Erg origineel nummer met trein aan het begin, verder perfecte song met goede ondersteuning. En uiteraard ontbreekt "Pagan Poetry" (tr. 11)van "Vespertine" niet.
Blijkbaar heeft Bjork gelijksoortige voorkeuren in muziek als ik: mooie bass-lines en niet te veel, veel natuurlijke instrumenten met name viool, vooral veel emotie, en klasse compositie.

CD's 1 en 2 zijn genaamd "Roots" en bevatten werk uit een vroeg stadium van haar carriere. Zo bevat CD 1 nogal wat nummers in haar moerstaal, IJslands. Hiervan zijn de lyrics wel niet te begrijpen (voor mij wel althans! ), maar het is erg goed klinkende muziek, met name "Fuglar" (tr. 3) en "Ammæli" (tr. 4). In song 2, "Glora", horen we Bjork overigens als 15-jarig meisje op de fluit. Erg kort, maar wel leuk om te horen, want het lijkt of het deuntje in veel van haar latere nummers terugkomt.
CD 2 bevat alternatieve versies van "Immature", waar veel bass is verdwenen. Ook is er een alternatieve versie van "Joga" op te vinden, waar alle beats en bassen zijn verdwenen en de viool en stem overgbeleven is. Erg goed te pruimen. Ook is er een live recording van "Generous Palmstroke" op te vinden met een prachtige harp. In het laatste nummer, "Mother Heroic", laat ze goed even goed zien, ehh horen, wat ze nog meer in huis heeft.

Waar de beats nogal ontbraken op de eerste twee CD's krijg je dat uitgebereid vergoed op CD 3, getitled "Beats". Een heel aardig "Modern Things" opent de CD, waarin de oude en nieuwe Bjork te herkennen zijn, maar dan.... "Karvel". Je begrijpt gelijk waar veel van haar originaliteit in de beats vandaan komen. Een erg snel en ritmisch nummer, met veel werk voor de woofers van je boxen. Erg goed opgenomen ook met veel breedte en diepte. Klasse.

CD's 4 en 5, "Strings", springen er nog wel het meest uit. Hier wordyt Bjork bijgestaan door de Brodsky Quartet, die zoals de CD's al zeggen het vioolwerk verzorgen. Afgezien van de zang, neigen alle nummers op deze CD naar serieus klassiek! Aardig wat live recordings ook, zoals bij veel klassieke CD's. Zo begint CD 4 met een rustige/klassieke versie van "Unravel". Bjork lijkt hier sommige noten niet te halen. Dat leidt weliswaar wat af, maar maakt wel die karakteritieke Bjork-sound. Erg mooi. Op CD 4 is "Hunter" wel te vinden trouwens. Met name over deze klassieke uitvoering was ik zeer te spreken. Dat geldt tevens voor de viool uitvoeringen van "Bachelorette" en "I've seen it all" op CD 5 overigens. Geen drums, niets, alles vervangen door strijkers. Werelds.
Leuk was ook dat "Cover Me" op 2 CDs te vinden was: op "Roots" en "Strings". Twee versies die erg anders klinken maar daarom niet minder mooi zijn.

Samenvattend: Haar CD's hebben veel ontwikkeling doorgemaakt met steeds weer originele songs: van indie/alternative rock naar meer electronica. Op deze CD laat ze zien dat ze nog way meer in haar mars heeft. De reden waarom deze CD op 2 in mijn top 10 van 2002 staat. En daarom nog een echte muzikant als ik zo mag zeggen.
Niet voor de algemene luisteraar of de luisteraar die in een nutshell Bjork wil horen (met name die 5 kleine CD's) - voor hen is die andere "greatest hits" CD een betere en goedkopere (zie verder) keuze - , maar voor de Bjork fans simpelweg een juweeltje.

Beetje aan de prijzige kant wel, maar het is het waard: 6 CD's, lyrics boekje, en dat allemaal in een mooi doosje, dat weliswaar roze is, en dat als je het eens hebt uitgepakt je de CD's er nooit weer op de juiste manier inkrijgt. Een hoog heb-gehalte voor de Bjork-fan. Immers, die boekjes en paper sleeves en doosjes zijn niet van het net te plukken. En zoals je weet, als je een CD koopt moet je shoppen: bij de mediamarkt ligt tie voor 59 euro, bij veel andere zaken ook weer voor de adviesprijs van 84 euro (Waaaat?? Voor een CD??? yep, 185 oude hollandse guldens). Tel uit de winst, en vooral niet alleen voor jezelf....

Score: 9,5

Edited by - Raymond on 13/02/2003 16:54:31
  Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To: