4xs Forum
4xs Forum
Home | Profile | Active Topics | Members | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

All Forums
 Recensies
 Boeken
 Kathy's Dochter -- Tim Krabbé
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Topic  

Henri
Administrator

Netherlands
915 Posts

Posted - 09 Aug 2003 :  23:06:28  Show Profile  Visit Henri's Homepage  Reply with Quote
Tim Krabbé is niet alleen mijn favoriete Nederlandse schrijver. Hij is mijn favoriete schrijver. Niet dat ik al zijn boeken heb gelezen. Dat heb ik namelijk niet. Maar wat ik gelezen heb is altijd bij me blijven hangen. Vandaar dat ik niet na hoefde te denken toen ik door de boekenwinkel liep, een boek zocht voor de vakantie, en Kathy's dochter zag liggen.

Ik vind het moeilijk om een goede recensie te schrijven, omdat ik nog twijfel of ik het een goed of een niet zo goed boek vind. Maar net zoals al zijn boeken me zijn bij gebleven, zo zal dit boek mij ook bij blijven. Maar goed, eerst het verhaal.

Toen Tim negentien was krijg hij kort iets met een meisje, Kathy. De relatie duurde maar kort, maar Tim was flink verliefd. Toch maakt hij het al snel uit. Eigenlijk omdat hij merkt dat zijn liefde niet volmaakt is. 37 Jaar later krijgt hij een e-mail van Laura die zegt dat Kathy haar moeder is. Haar moeder is net overleden, maar had wel eens wat over Tim verteld. De mailtjes over en weer veranderen in een ontmoeting, de ontmoetingen lopen uit in een romance. Zij is nog geen dertig, hij 56. In het begin heeft zij nog een relatie, maar die loopt op de klippen en geeft dus ruimte voor een mogelijke nieuwe relatie. Meer hoef ik niet te vertellen over het verhaal. Het is niet het verhaal dat zozeer goed is, maar de manier waarop het geschreven is, en de emoties die je voelt als lezer.

Wat ik het minst vond aan het boek is dat het eigenlijk te lang is voor het verhaal. Alsof er pagina's geschreven werden om het boek wat lijviger te maken om de prijs (die overigens redelijk was, namelijk € 15). Af en toe werd ik moe van de herhalingen en ging ik 'sneller' lezen om tot een interessanter deel te komen.

Wat ik de absolute kracht vind, en magie, is de twijfel die ik voelde of het een verhaal is, of echt gebeurd. Omdat hij refereert aan het verleden en dingen die hij eerder geschreven heeft, moet het wel autobiografisch zijn. Maar als het autobiografisch is, dan is het wel behoorlijk heftig om het uit te brengen (voor de mensen uit het boek). Juist die emotie maakt het boek speciaal. Tim's kracht -kleine intimiteitjes precies beschrijven voor wat ze zijn- komen veelal in het boek voor en dat maakt het dat het allemaal wel gebeurt moét zijn. Ook het verleden en heden en de parallelen in de liefde uit het verleden zijn mooie thema's die zeker als je er van houdt het boek de moeite waard maken.

Het verhaal viel me dus tegen, maar er zaten genoeg mooie dingen in (en emoties die ik voelde), dat ik blij ben dat ik het gelezen heb.

Verhaal: 6
Stijl: 7
Plot: 8
Slot: 8
Totaal: 7

Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To: