4xs Forum
4xs Forum
Home | Profile | Active Topics | Members | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

All Forums
 Speciaal
 Filosofie
 De twee zijden van corruptie
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Topic  

Henri
Administrator

Netherlands
915 Posts

Posted - 11 Dec 2003 :  10:12:26  Show Profile  Visit Henri's Homepage  Reply with Quote
Ik stond onder de douche en dacht na over dingen in het nieuws. Toen dacht ik aan Amerika en Irak. Amerika is van plan een aantal miljard te investeren aan de weder-opbouw van Irak. Amerika sluit daar expliciet uit dat landen die niet achter Amerika stonden opdrachten krijgen in Irak.

Nu lijkt mij dat een vorm van omkoping. Terwijl uiteindelijk de redenen om de oorlog te beginnen achteraf niet terecht blijken. De landen die tegen een oorlog waren hadden zogezegd gelijk met hun instelling die oorlog niet te steunen.

Ik vroeg me af of bij een volgende situatie een land wel Amerika zou steunen omdat het nadenkt over de grote opdrachten die het achteraf kan krijgen bij een wederopbouw (niet dat er volgens mij veel bedrijven zijn die daar willen beginnen, maar dat terzijde). Op dat moment is een land in feite corrupt. Het verloochend de idealen voor geld. En dat is in feite hetzelfde als iemand omkopen.

Ik dacht na over die corruptie, en besefte dat diegene die iemand omkoopt zich aan dezelfde daad schuldig maakt als diegene die zich om laat kopen. Voor veel mensen heeft dat misschien een hoog ‘Duh!’ gehalte, voor mij kwam het als een inzicht.

In het verlengde van dat inzicht is Amerika het land dat andere landen ‘omkoopt’ en dus eigenlijk net zo corrupt als het land dat zich laat omkopen.

Nu kun je als argument aangeven dat dit geen corruptie is, er worden geen wetten geschonden. Iets dat wel bij corruptie hoort. Toch is dit een hele dunne lijn, want wat zijn de wetten om een oorlog te beginnen? En is er aan die wetten gehouden? Ik denk het niet. Immers, de VN heeft zich uitgeroepen tegen een oorlog.

Niettemin hoop ik het goed komt met Irak. Vooralsnog neemt Amerika nog steeds de verantwoordelijkheid voor het land. Toch geloof ik er niet echt in. Je kunt de inwoners van een land niet zo maar veranderen als de cultuur wel erg ver van de ‘veroveraar’ af staat. Alexander de Grote deed dat door kennis en inzicht over te dragen, maar hier is daarvan geen sprake. De fundamenten van een land –Irak is toch vooral Islam- staat zeker in deze tijd aan de andere kant van de zelfde schaal die geloof heet.

Hierbij wil ik dan nog wel opmerken dat de twee geloven in de basis niet veel verschillen. Maar de cultuur er omheen is erg verschillend.

Maar dat is de grondstof van een volgend onderwerp....

Henri
~~~~
"Darkness cannot drive out darkness, only light can do that. Hate cannot drive out hate, only love can do that."
--Martin Luther King
  Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To: