4xs Forum
4xs Forum
Home | Profile | Active Topics | Members | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

All Forums
 Algemeen 4xs
 Dagboek
 Context
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Topic  

Henri
Administrator

Netherlands
915 Posts

Posted - 29 Sep 2004 :  21:21:01  Show Profile  Visit Henri's Homepage  Reply with Quote
Van de week at ik bij m’n moeder en nam ik wat dozen met boeken mee. Met het verhuizen had ik deze lekker op haar zolder laten liggen. Maar nu is ze met opruimen begonnen en heb ik ze opgehaald.

Vroeger kwamen er wel eens jehova getuigen aan de deur op zondagochtend en ik was nooit beroerd om ze te woord te staan. Uiteraard hebben ze het op een gegeven moment opgegeven. Maar wel nadat ik een bijbel had gekocht zodat ik wist waar ze over praatte. Omdat ik nog wel eens dingen roep waar ik weinig van weet, probeer ik alles te lezen op mijn pad en zo ook de bijbel.

Bij het kijken naar de dozen met boeken had ik deze eruit gepakt en op de tafel laten liggen. Mijn tante had een briefje bij me achtergelaten met de spreuk “Geef uw vitale kracht niet aan vrouwen” – Spreuken 31:3-26 en de opmerking eronder “Wat krijgen we nôa?”

En het zette mij weer aan het denken. Hoe vaak zie je niet een spreuk uit de bijbel? Of hoe vaak hoor je dat mensen dingen uit de bijbel aanhalen “God houdt niet van homo’s” of andere stellige zaken? Vaak moet je lezen wat er nog meer staat, vaak moet je het plaatsen in een context. De quote “Geef uw vitale kracht niet aan vrouwen” was namelijk een uitspraak van een moeder aan haar zoon, en dus uit zijn verband gehaald. Maar zo geïsoleerd lijkt het alsof God misschien wel gezegd heeft dat de man zijn vitale kracht niet aan een vrouw moet schenken.

Maar ik moest ook weer denken aan een gesprek dat ik tijdens de lunch met Ferry en Jenny had. Namelijk dat ik vond dat de maatschappij teveel kapitaliseert. Door het vrij maken van de markt en alles daar omheen, wordt de kwaliteit van het leven niet goedkoper en beter, maar goedkoper en slechter. Door scholen te betalen naar prestatie creëer je een spanningsveld. Als de school betaald naar het aantal studenten dat slaagt, lok je ongewenst gedrag uit; namelijk dat scholen studenten gaat selecteren en de mindere studenten probeert te mijden, of het lesmateriaal vergemakkelijkt, of minder streng nakijkt.

Zie ook de media. Als je verhaal niet sappig is, is het saai. Als het saai is kijken de mensen niet en verdien je geen geld. Dus wordt de jacht naar sensatie steeds groter en raakt de ‘waarheid’ steeds verder uit het zicht. Of worden sterren meer dan ooit gestalked, en verhalen over hen sensationeler gemaakt dan ze zijn. De waarheid verkoopt niet, en omdat andere er een loopje mee nemen en wel geld verdienen wordt de verleiding als concurrent om hier in mee te gaan ook groter.

Van de week kreeg ik weer een hoax (broodje aap verhaal) binnen over nieuwe ‘onzichtbare’ flitsers van de politie en een lijstje met locaties waar deze flitsers allemaal staan. Iedereen stuurt het door, maar het is gewoon een 1 april grap uit 1999 (van de politie). Dit is dan erg onschuldig, maar wat als de leugens groter worden? Als ze vertellen dat Irak massavernietigingswapens hebben (en deze gaan gebruiken). Dadelijk zeggen ze nog dat Moslims een coup op de westerse wereld beramen. In europa zijn we nog wel een beetje kritisch. Als ik mijn zusje in Amerika hoor (en wat ik lees op forums e.d.) is de nieuws berichtgeving in Amerika nog veel gekleurder en steeds radicaler.

Het punt is dit: Sta bij de dingen stil en neem niet zomaar alles aan wat je hoort en ziet, check de bronnen en vraag naar de bronnen. Neem geen waarheid van anderen over zonder deze zelf onderzocht te hebben. Meer dan ooit zeg ik bij de dingen die ik roep “Ik weet het niet zeker, ik heb het ook mijn uit de krant” of iets dergelijks.

Misschien is het frustratie. Maar reclame maakt me moe. Ik ben stuk software aan het ontwikkelen, en kijk dus ook naar de concurrenten. Het maakt niet uit waar je kijkt, maar overal wordt er beloofd “Optimalisatie van uw bedrijfsprocessen”, “het snel omlaag brengen van uw ‘total cost of ownership’”, “Complete integratie van al uw bedrijfsprocessen”, “snelle ‘return on investment’ ” bla bla.

Ik was laatste bij een klant van een klant van een klant (ghe ghe), en die wilde niet op details ingaan, maar over de grote lijnen. Dan denk ik “Screw that”. De wereld draait om details. Het hebben van visie is prachtig, het bepalen van strategie geweldig, maar elke verandering, elke ontwikkeling, elk proces bestaat uit details. Kleine stappen die de werkelijkheid vormen. Ik weet nu niet of dit in mijn dagboek past, en vraag me af wie dit leest en wat diegene zal denken… Nou, screw that too!!! Hehe, dit hele dagboek is van mij… All of it…. MINE

Nou goed. Die frustratie. Als ik soms in het kort vertel wat mijn software doet (en met ‘mijn software’ bedoel ik onze software in het geval dat Ferry of Jenny dit lezen), dan is de reactie vaak “maar dat bestaat toch allang?”, of “en jij kan dat beter maken dan alllll die anderen?”. Welnu, dat denk ik wel . Bescheidenheid is niet één van mijn sterke kanten. Maar voorlopig lukt het me niet! En merk ik dat het veel energie kost om uit het niets iets te creëren, en daar nog anderen in te overtuigen.

Meestal kom ik bij klanten binnen voor een relatief klein probleem. Om dat op te lossen stuit je op een groter probleem, om dat weer op te lossen moet het hele bedrijf veranderd worden. Daar maak ik dan even een pakketje voor volgens een briljante filosofie , en iedereen is blij. Maar om iets te maken vooraf en daar veel geld voor te vragen is dus moeilijk. Mensen, instellingen, banken of bedrijven vinden die je geloven en daar geld in durven steken, nog veel moeilijker en nu begrijp ik wat een kracht die mensen met grote namen uit de geschiedenis hadden. Weerstand van alles en iedereen en toch doorzetten in iets wat de wereld veranderd.

Nu wil ik me niet direct daarmee vergelijken, maar het lullige van de grote namen in de geschiedenis zijn dat ze vooral beroemd en invloedrijk zijn retrospectief gezien. Pas achteraf kregen ze de eer die hun toekwam.

Nou, tan-tetje, als je dit leest. Jouw quote leidde tot dit verhaal. Een quote van ruim 2000 jaar geleden

Henri
~~~~
Always remember that you are absolutely unique. Just like everyone else

Henri
Administrator

Netherlands
915 Posts

Posted - 05 Oct 2004 :  13:38:03  Show Profile  Visit Henri's Homepage  Reply with Quote
_
Go to Top of Page
  Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To: