4xs Forum
4xs Forum
Home | Profile | Active Topics | Members | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

All Forums
 Algemeen 4xs
 Dagboek
 Vanuit een perspectief
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Topic  

Henri
Administrator

Netherlands
915 Posts

Posted - 28 Dec 2004 :  18:31:50  Show Profile  Visit Henri's Homepage  Reply with Quote
Ongelofelijk hoe een ramp eerst komt met 3000 doden, en nu zijn de schattingen al boven de 50.000. Heftig hoor! Ik schreef op mijn voorpagina dat ik me afvroeg of er niet een Internationale Alarmnummer kon komen zodat er bij dit soort rampen ook andere landen op de hoogte worden gesteld. In dit geval had dat duizenden levens kunnen sparen.

Mika mailde me vanochtend:

"'Tsunami-waarschuwing niet gegeven wegens schade toerisme'
BANGKOK - De Thaise meteorologische dienst heeft zondag na de zware zeebeving voor de kust van Sumatra overwogen een waarschuwing te doen uitgaan voor het gevaar van tsunami's, maar zag daar toch van af. Mocht het loos alarm zijn geweest, had dat volgens de meteorologen de toeristenindustrie te veel schade berokkend, meldde de Thaise krant The Nation dinsdag.
"

Tja, dan heeft zo'n internationaal iniatief ook weinig zin, en zie je wat belangen allemaal voor invloed hebben, en dat dit soort dingen altijd boven wat komen in retrospect. Misschien zijn er wel duizend bijna rampen gebeurt en wisten mensen ervan en besloten dat het waarschijnlijk toch loos alarm zou zijn. Omdat het loos alarm was is zoiets nooit bovenwater gekomen.

Okee, ik wordt warrig, mijn vingers typen niet precies wat ik denk.

Toen ik het bericht over deze ramp hoorde was zo'n beetje het eerste wat in mijn op kwam een hele lullige:

"Het is kerst, een christenfeest. Alle religies zijn getroffen, behalve het christendom. Moslims in Indonesie, Hindoestanen in India, Boedhisten in Thailand.". De gedachte is totaal dom, maar ik bedacht het me wel.
Het heeft wel indruk op me gemaakt die ramp en het maakt wel weer duidelijk hoe kwetsbaar we zijn.

De laatste tijd voel ik veel dankbaarheid. Eng om te zeggen, maar alles gaat best goed, en daarom ben ik maar gewoon dankbaar en besef ik me dat geluk en al deze goede dingen niet af te dwingen zijn, het kan elk moment verkeren, maar zolang het er is, ben ik me er in ieder geval bewust van....

De kerst was leuk. Het eten bij Raymond was super gezellig. Sinds lange tijd weer slappe lach gehad en alles liep gewoon goed. Zaterdag bij Cindy haar familie. Dat was ook gezellig. Zulke dingen zijn net als uitgaan. Soms is het okee, soms is het saai, en soms is het precies goed.

Wel veel gegeten en gedronken en zondagavond had ik een vreetbui. Gewoon de dwangneurose om te snoepen, ook toen ik geen trek meer had. Dan voel ik me weer veels te zwaar en was ik blij dat ik gisteren heb gesport. Ik heb het vaker gezegd: Sporten maakt gelukkig, en gisteren voelde ik dat weer heel erg sterk. En dan voel ik me ook weer goed over dat eten van de dag ervoor. Overigens eet ik zelden zo lekker als op de sportschool (Special Sports in Snowworld). Voor negen euro maken ze daar de perfecte salade met kip, pasta, sla, Ossenhaas of wat dan ook. En dan met vers knapperig brood erbij, echt lekker! En dat terwijl uit eten vaak tegen valt.

Ik heb mijn Dell server 'in productie' genomen. www.henrikoppen.nl draait nu op een (draadloze!) server. Overigens ging dat niet zonder slag of stoot. Gisteravond tot kwart over 1 bezig geweest en pas vanochtend om een uur of twaalf was het af. Maar nu is het ook echt naar m'n zin. En dat voor 220 euro, ghe ghe.

Vanaf 1 januari werk ik alleen nog maar voor Arcencus. Dan werk is dus gewoon weer voor een salaris en kan ik niet even met geld schuiven als ik een maandje niet uitkom. Erg eng, maar heb ik er ook wel weer vertrouwen in. Het is een verandering. De laatste zes jaar voor mezelf werken ging goed, maar ik wordt er niet rijk van. Een verandering in de routine maakt misschien het verschil. Ik merk wel dat ik een 'zware jongen' in mijn vak aan het worden ben. Ik leer veel en heb veel routine in het uitvoeren ervan.

Anyway. Het is half zeven en ik ga af sluiten.

Henri
~~~~
Wie met beide benen op de grond staat, komt niet ver.

Henri
Administrator

Netherlands
915 Posts

Posted - 28 Dec 2004 :  20:52:45  Show Profile  Visit Henri's Homepage  Reply with Quote
Nu kijk ik weer naar het nieuws en zie ik details van de ramp. Sommige mensen zijn hun hele familie kwijt geraakt. Dat doet me dan denken aan mensen die in God geloven. Hoe kan er een actieve God bestaan als mensen zo moeten lijden. Wat is daar voor moois in? Iedereen is wel min of meer met de vraag over God bezig, maar ik geloof niet dat er zo'n God bestaat waarin de religies over gesproken wordt. Ik geloof best in de eenheid van het universum en het bewustzijn wat daar uit voortkomt, en zeker vanuit het perspectief van de eeuwigheid is ook deze ramp slechts een statistiek, maar voor die mensen daar die familieleden verloren hebben is dat helemaal niet relevant. Hun leven zoals het was zal nooit meer hetzelfde zijn, en wederom voel ik me dan weer dankbaar voor elke dag die ik zonder ramp kan leven.

Als er goedheid bestaat dan moet dit uit de mensen komen, als er een God is, dan komt deze voort uit onze acties die we voor anderen kunnen doen. Maar dit zeggende voel ik me al weer heel beperkt en voel ik de drang dit weer te verwijderen. Want al het vlees dat we eten van dieren die nog geen ruimte hebben om hun kont te keren... Als bijvoorbeeld de kippen een bewustzijn hebben zoals mensen dan zullen zij ook niet meer in een (kippen)god geloven die over hun waakt...

Nouja, ik heb geld overgemaakt naar 555. Nog minder dan een druppel op een gloeiende plaat, maar ik besef me ook dat je in deze situatie machteloos bent....

Henri
~~~~
Go to Top of Page

Marc
Moderator

Netherlands
18 Posts

Posted - 29 Dec 2004 :  13:08:42  Show Profile  Visit Marc's Homepage  Reply with Quote
Erg eigenlijk als ik me bedenk dat het gevoel bijna hetzelfde is bij 5.000 als bij nu ruim 60.000 slachtoffers. Ik denk dan zelfs nog het meeste na bij de Nederlandse slachtoffers ('maar' 5).
Daarnaast schaam ik me dan ook dat ik me soms druk maak over m'n eigen bekrompen leventje, maar dat is volgens mij bij veel mensen de realiteit.

Ik had het er gisteren ook met Janny over; 60.000 mensen! Hoe kan dat nu als je de beelden ziet. Ik snap wel hoe zo'n tsunami werkt en dat soms snelheden (op open zee dan welliswaar) van 1.000 km/uur worden gehaald, maar dan nog. Het ziet er niet zo bedreigend uit. Mensen zijn waarschijnlijk 'off guard' getroffen en de huizen zullen in de arme gebieden gewoonweg slecht zijn en niet tegen deze kracht opgewassen zijn.
Al met al is dit echt een onrealistisch grote ramp, waarbij het grote collectief (inclusief ikzelf) waarschijnlijk de grootte niet eens kan inschatten/voorstellen.

En nu gewoon weer back to reality. Weird!!
Go to Top of Page

Ferry
Gewaardeerd lid

Netherlands
33 Posts

Posted - 01 Jan 2005 :  19:20:26  Show Profile  Visit Ferry's Homepage  Reply with Quote
In het laatste fragment schrijf je "Hoe kan je dan in God geloven?" Ik zat pas een boek te lezen en daarin stond een leuk stukje. Een vrouw (gelovig) vroeg aan een man of hij in God geloofde. Hij antwoordde ontkennend en zei niet te kunnen geloven in een God die mensen naar de hel stuurt omdat ze niet geloven, een God in wiens naam oorlogen gevoerd worden enzovoort. Haar antwoord daarop was: Ik vraag niet of je in de verhalen en akties die mensen schrijven en doen over of voor God gelooft, maar of je in God gelooft.
Een tweede stukje uit datzelfde boek gaat over waarom God als hij ons dat zo lief heeft toch zoveel ellende laat meemaken. Diezelfde vrouw geeft dan als voorbeeld: stel je hebt een kind. Je laat je kind ook leren fietsen, ondanks dat je weet dat het gaat vallen. Je laat dat kind ook zijn eerste liefde beleven, ondanks dat de kans groot is dat het erg verdrietig gaat zijn. Je laat je kind ook op een gegeven moment alleen op straat, ondanks dat het aangereden kan worden. Je behoedt je kind dus niet voor alle fouten maar laat het het kind zelf leren.
Ik ben zelf niet gelovig maar vond dit toch erg goede statements.
Go to Top of Page

Henri
Administrator

Netherlands
915 Posts

Posted - 02 Jan 2005 :  20:19:32  Show Profile  Visit Henri's Homepage  Reply with Quote
Hey Ferry,

fantastisch, leuk dat je die stukken aanhaalt. Welk boek was dat? (toch niet de Rode profeet van Kahlil Gibran?).

Later dacht ik er ook wel aan dat God inderdaad geen acties laat of niet laat gebeuren, en we gewoon 'zelfstandig' zijn. Beide voorbeelden zijn erg goed en relevant, we zijn gedoemd om alle dingen zelf te leren en weinig op te steken van mensen voor ons.

Overigens is er wel een verschil tussen je kind laten fietsen, en je kind een oorlog in sturen (om hem iets te leren). Maar aardse zaken die bij het leven horen zouden we niet aan God toe moeten schrijven.

Ik kan niet zeggen of ik in (een) God geloof of niet. Wel voel ik vaak dat er meer is dan we met onze ogen zien. Er is zoveel moois, en er gebeuren zoveel dingen die erop duiden dat er een verband is wat alles bind. Maar het zal nooi tastbaarder dan dat worden en daar heb ik (op dit moment) wel vrede mee.
Go to Top of Page

Marc
Moderator

Netherlands
18 Posts

Posted - 03 Jan 2005 :  09:24:55  Show Profile  Visit Marc's Homepage  Reply with Quote
De statements kloppen wel, maar dan ga je uit van de keuze van de mens: oorlog voeren, je kind laten fietsen, enz. Dit soort natuurrampen heeft niets met een keuze te maken of moeten mensen leren niet bij de kust te gaan wonen, niet in gebieden te leven waar aardbevingen voorkomen, etc.?
De stukjes zijn dus helemaal waar, maar vind ik niet te vergelijken met deze ramp.
Go to Top of Page

Raymond
Moderator

137 Posts

Posted - 03 Jan 2005 :  14:24:47  Show Profile  Visit Raymond's Homepage  Reply with Quote
Dat dacht ik in eerste instantie ook. Maar voor mij gaat de vergelijking nog wel op. Hij wordt erg duidelijk met "je stuurt je kind alleen straat op". De auto die het kind mogelijkerwijs aanrijdt is in feite net zo exogeen als de beving; je kunt het niet beinvloeden.

Ik geloof ook niet direct in de personificatie van god, maar net als Henri wel dat er meer is tussen hemel en aarde, en dat dat bindt (en dat Godsdienst ook niets meer is dan binding van mensen). Ik noem het altijd maar natuur. De natuur (lees: God) probeert altijd een evenwicht te behouden, en te corrigeren waar het "fout" gaat. De twee platen die tegenelkaar schoven zijn in feite nu ook weer in evenwicht (voor langere tijd), met als gevolg dat de rest ook weer in evenwicht wordt gebracht. Begrijp me niet verkeerd: ik vind het heel erg wat gebeurd is.

Het enige verschil tussen de twee stellingen is de grootheid en de tijdspanne waarmee het gebeurt. Wij als individuele, en in vergelijking tot de natuur, nietszeggende mensen hebben maximaal de verantwoording over de mensen in de buurt op korte termijn. De natuur heeft dat over de gehele aarde op lange termijn. Wij hebben ook zo onze dingen gehad (1953 bijvoorbeeld), en dat heeft ook een reden gehad. Wat is nogal onduidelijk omdat het voor de lange termijn is (Westen meer doen in regio, overbevolking, omder met toerisme bezig zijn, etc.). Wat wij in 1953 hadden, gebeurt nog wel een keer. Net zoals dat LA en SF ook wel weer aan de beurt komen. Alles heeft een reden...hoe erg of cru deze ook mag klinken.

Ik ben ook niet zo gek op bovenstaand geschetst plaatje - ik controleer/bepaal liever mijn eigen doel en lot (wat nog steeds kan, maar ook weer beperkt, en dat dat ook weer in het plaatje valt) - maar ik denk dat het wel zo werkt.

Vind het overigens wel belachelijk dat de toeristen alweer op het strand liggen......
Go to Top of Page

Henri
Administrator

Netherlands
915 Posts

Posted - 04 Jan 2005 :  23:08:41  Show Profile  Visit Henri's Homepage  Reply with Quote
Lijden is inderdaad persoonlijk. Of er nu 150.000 slachtoffers gevallen zijn of één, je lijdt als het iemand dicht bij jou is. Het lijden neemt niet toe of af met alle slachtoffers die je niet kent. Als een naaste door een ongeluk getroffen wordt is dat net zo dramatisch als door een vloedgolf.

Josef Stalin die volgens de lage schattingen zo'n 20 miljoen mensen heeft laten vermoorden, en volgens de hoge schatting zo'n 50 miljoen zei eens; "Een dode is een tragedie, een miljoen doden is statistiek". Het is goed om te zien dat de betrokkenheid in de wereld zo groot is.

Ik zag wat amateurfilmpjes die ik van het AD gedownload had. Die golven in Sri Lanka en Thailand waren erg, maar als je het water in Indonesie zag.... dat sloeg werkelijk alles! Nog veel massaler, groter, sterker, dieper landinwaarts. Er zijn geen beelden van de golf zover ik weet, maar het water is echt ongelofelijk!

Henri
~~~~
Go to Top of Page

Ferry
Gewaardeerd lid

Netherlands
33 Posts

Posted - 07 Jan 2005 :  12:01:40  Show Profile  Visit Ferry's Homepage  Reply with Quote
Het boek is 'Het Bernini mysterie' van Dan Brown, ISBN 9024547903. Het gaat grotendeels over de Rooms Katholieke politiek en de Illuminati. Zoals je weet ben ik een grote fan van boeken over deze onderwerpen.
Ik denk overigens nog steeds dat het wel of niet geloven in een God los kan staan van de gebeurtenissen bij deze ramp.
Persoonlijk hang ik wat dat betreft een erg aardse mening aan: 'When shit happens, shit happens'. Belangrijker is om er goed mee om te leren gaan dan er religieuze kreten tegen aan te gooien.
Wat mij persoonlijk opviel was dat een Israelisch bedrijf nu de landen die getroffen zijn een apparaat geeft welke waarschuwingen voor tsunami's geeft. Het ding stelt niets voor, drijft ergens in zee (ik neem aan dat zij de positie iets beter bepalen dan dat ik hier doe voorkomen) en is in staat om waarschuwingen door te sturen naar een centraal systeem én om sms-jes te sturen naar alle mobiele telefoons in de buurt. Het apparaat kost volgens mij erg weinig. Dat doet je dan weer afvragen waarom er eerst 150.000 mensen moeten sterven voordat zo'n ding geplaatst wordt.
Ik besef dat ik weer een heerlijk warrig stukje heb geschreven, mijn excuses daarvoor alsvast
Go to Top of Page
  Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To: