4xs Forum
4xs Forum
Home | Profile | Active Topics | Members | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

All Forums
 Speciaal
 Opinie
 Roken enzo
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Topic  

Henri
Administrator

Netherlands
915 Posts

Posted - 07 May 2005 :  19:41:19  Show Profile  Visit Henri's Homepage  Reply with Quote
Ik ben zelf gestopt met roken, en Cindy wil ook stoppen, maar het valt haar een stuk moeilijker dan het mij viel. Omdat haar pogingen en het mislukken daarvan mij aan het denken zetten, wil ik dat eigenlijk wel opschrijven, en ben ik ook benieuwd wat anderen hiervan vinden.

Aan het eind van een poging voel ik ook wel een soort boosheid, of zoals Michel (Jasperse) het goed verwoordde; “Als ik iets niet wil, doe ik het niet.”. Maar ik weet niet wat nu goed is, boos worden, begrip tonen, of iets anders. En als ik haar wil helpen, hoe dat ik dat dan? Maar dan denk ik; het is niet aan mij en er is maar één iemand die er wat aan kan doen en dat is Cindy zelf.

Nu gaat dit stuk niet per sé over Cindy, maar over het stoppen en de verslaving in het algemeen.

Mensen die gestopt zijn zeggen vaak dat ze “verslaafd voor het leven zijn”, en ik dacht dat dat ook voor mij gold. Ik was immers wel vaker een paar jaar gestopt, om dan toch weer te beginnen. Maar nu niet meer. Net zo zeker als ik voel dat ik oud met Cindy wil worden, voel ik ook dat ik nooit meer zal roken. Het raakt me gewoon niet meer en ben dus ook niet meer bang voor de verleiding.

Cindy heeft een boek gekocht van Allan Carr “stoppen met roken voor vrouwen”. Op een dag heb ik het ook snel doorgelezen en ik geloof best dat het boek mensen kan helpen die echt willen stoppen. Zoals een bepaalde gebeurtenis ook kan helpen om te stoppen. Het is niet de werkelijke reden dat je stopt, maar het is net dat stukje wat het extra kracht geeft.

Als iemand zegt; “ik wil stoppen met roken”, dan neem je aan dat iemand dat echt meent. Maar er zit marge in de opmerking. Je kan daadwerkelijk willen stoppen omdat je ratio dat zegt. Het is ongezond, maatschappelijk steeds minder geaccepteerd, het mag ook steeds minder, het is duur, je stinkt als je rookt, het is acsociaal om te roken bij anderen (kleine kinderen), etc. Maar dat ‘willen’ hoeft helemaal niet in lijn te zijn met je werkelijke gevoel. Roken is gewoon een perfect tijdverdrijf als je aan de telefoon zit, of in de file, je voelt je niet lekker als je stopt en denkt ook echt dat je iets mist als je niet meer rookt. Heel veel mensen hebben best positieve associaties bij roken. En negatieve bij het niet roken, en geloven dat ze het nodig hebben. Of dat ze verslaafd zijn.

Stoppen betekend dan ook heel veel. Pijn, rot voelen, bang voor te falen, onrustig worden, afkickverschijnselen, en angst dat het leven gewoon minder leuk is zonder het roken.

Zelf heb ik weinig lichamelijk klachten gehad toen ik stopte, maar ik rookte dan ook niet zoveel. Ferry is ook wel eens een tijdje gestopt en hoewel hij veel rookt had hij ook weinig lichamelijke verschijnselen. En ik hoor dat wel van meer mensen. De lichamelijke pijn lijkt dus suggestief. Als je geloofd dat het afkicken pijn doet, dan doet het pijn. Als je geloofd dat je onrustig en nerveus wordt, dan is de kans dat het gebeurd ook groter lijkt het wel.

Een mooi voorbeeld hiervan is Jensen die Rasta Rostelli uitnodigd in zijn show. Deze pakt een stukje folie van een pakje sigaretten en legt dat op de binnenkant van de pols van Robert. Hij verteld Robert indringend dat het papier heel heet wordt. Uiteindelijk brand Robert zijn hand. Hij pakt het papiertje op, en het is echt niets anders dan een papiertje. Toch brand hij zich. Het geeft te denken…

Stoppen met roken begint dus bij het echt willen met stoppen, anders kost het alleen maar wilskracht en is het gedoemd te falen. Dan ben je een Don Quichot die vecht tegen de windmolens. Het proces tot het willen en geloven in stoppen met roken is dus een persoonlijk iets waarvan ik niet weet hoe je dat bereikt of wat de (zekere) stappen zijn om dat te bereiken. Wat ik wil delen is een visie die misschien een handje helpt.

Iedereen weet waar de duivel voor staat. Voor het slechte. Maar als je kijkt naar “The Devil’s advocate” met Keanu Reeves en Al Pacino (een top 5 film van mij), dan is Al Pacino de duivel. En heel goed neergezet. Charmismatisch en hoewel je slechte daden (of invloed) van hem ziet, heeft hij ook wel een paar verleidelijke standpunten die helemaal zo slecht niet lijken te zijn, en waar je nog best in kan komen.

“I’ve nurtured every sensation men has been inspired to have”

Maar goed, hij heeft ook de vrouw van Kevin verkracht, zo erg dat haar hele lichaam onder de wonden zat. Als je dat zou zien, de werkelijke daden van de duivel op een manier dat het geheel duidelijk is wat de duivel is, dan is dat een totale ontmaskering. Dan is er geen symphatie meer voor de duivel. Nu is dit wel een superlatief om roken met de duivel te vergelijken, maar als je daadwerkelijk zou zien hoe slecht roken is, onomworden, loepzuiver. Als je zou zien dat het roken rechstreeks het gevolg heeft dat je kind Astma heeft, dat je er zelf kanker van krijgt, dat je leven miserabel zal worden als je doorrookt. Dan hoef je niet meer overtuigd te worden, dan is het een feit.

Ik ben niet minder gezellig geworden doordat ik niet rook. Ik mis niets, geen file wordt zwaarder omdat ik niet rook. Ik heb nog steeds mijn rustmomenten, mijn “moment voor mezelf”, en zonder sigaret. Dit inzicht is niet gekomen als een bliksemschicht aan heldere hemel, het is pas nu dat ik besef dat het zo is. Veel later dan het moment waarop ik me er uberhaupt zorgen over maakte.

Stoppen met roken blijft iets waarover het laatste woord nog niet gesproken en geschreven is. Er is geen manier die altijd voor iedereen werkt, het is echt een proces van een besef dat moet groeien. Als stoppen moeilijk blijkt te zijn, neem dan wat meer tijd om na te denken over wat je werkelijk voelt en geloofd, dat lijkt misschien een langere weg, maar uiteindelijk gaat het om het doel om een gelukkige niet-roker te worden, vrij van angst op terugval.

Henri
~~~~
"Ook God heeft zijn hel", zei de duivel."Dat is zijn liefde voor de mensen"
  Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To: