4xs Forum
4xs Forum
Home | Profile | Active Topics | Members | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

All Forums
 Speciaal
 Opinie
 Rechtzaak tegen roken
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Topic  

Henri
Administrator

Netherlands
915 Posts

Posted - 07 Jun 2005 :  07:48:06  Show Profile  Visit Henri's Homepage  Reply with Quote
Hieronder is o.a. een goed en uitgebreid artikel over Peter Römer die een zaak heeft tegen de tabaksindustrie en BAT in het bijzonder. Ik heb er ook een mening over maar voor als je het artikel wil lezen in de Volkskrant:

http://www.trouw.nl/zorgengezondheid/roken/artikelen/1118071452673.html

Maar goed, ik zal proberen in het kort mijn licht op de zaak te werpen omdat er een paar zaken zijn waarin niet over gesproken wordt.

Roken is slecht, de fabrikanten weten het, en dat maakt ze in principe ook slecht. In beginsel ben ik dan niet tegen een rechtzaak tegen een bedrijf dat dingen maakt waar je dood aan gaat. Toch is er een schemer gebied. Bier is ook slecht, in grote hoeveelheden altans, maar ik vind bierbrouwerijen niet slecht. Maar je ziet mijn punt hopelijk.

Het argument dat Peter al verslaafd was toen hij jong was voordat hij wist dat roken slecht voor hem was vind ik geen erg sterk argument. Als ik een kampvuurtje heb met dennetakken (die ruiken zo lekker) en vraag of je de rook wil inhaleren en dat het liefst de hele dag lang, dan voel je op je klompen aan dat dat niet bevordelijk is voor je gezondheid. Rook inhaleren kan niet goed zijn en elk volwassen mens die er even over nadenkt weet dat. Sommige mensen zijn nu eenmaal gevoelig voor verslaving, en de meeste verslavingen zijn niet goed voor je, of dit nu gokken, roken of drinken is. Het is erg jammer dat iemand niet met zijn verslaving kan stoppen, maar dat is niet per sé de schuld van de makers van het produkt.

Wat ik kwalijker vind is dat de regering ook weet dat je dood gaat van roken. Als roken dan zo slecht is, en de regering weet dat, waarom mag er dan nog steeds sigaretten verkocht worden? Een argument kan zijn dat drank ook slecht is, en dat het ook verkocht mag worden, het verschil zit hem echter in dat bijvoorbeeld drank niet slecht voor je is als het met mate genuttigd wordt, en roken wel.

Als de regering dan willens en wetens toestaat dat tabak verkocht mag worden, steek dan in ieder geval de winst in de gezonheidszorg en onderzoek die de slachtoffers helpt. Zolang de regering profiteerd van de verkoop van tabak is zij minstens schuldig zoals een heler schuldig is aan het diefstal. De discussie is echter niet zo zwart-wit aangezien het geld uit het roken niet naar een individu gaat, maar indirect terug naar de burgerij in het algemeen. Niettemin vind ik dat een regering net zo goed verantwoordelijk is als de tabaksfabrikant.

Ik ben dus niet tegen een rechtzaak tegen de tabaksfabrikant, maar vind niet dat het argument "ik wist niet dat het slecht voor me was" op gaat. En verslavingen zijn nu eenmaal iets van de mens, niet van een product an sich.

Henri
~~~~
"Ook God heeft zijn hel", zei de duivel."Dat is zijn liefde voor de mensen"
  Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To: