4xs Forum
4xs Forum
Home | Profile | Active Topics | Members | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

All Forums
 Algemeen 4xs
 Dagboek
 Avondmens
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Topic  

Henri
Administrator

Netherlands
915 Posts

Posted - 23 Nov 2005 :  12:04:00  Show Profile  Visit Henri's Homepage  Reply with Quote
Eerder in mijn dagboek schreef ik dat ik een avondmens was. Voor één uur, half twee lag ik niet in mijn bed, en in de ochtend ben ik altijd moe. Ook als ik probeerde mijn ritme te veranderen, dan ging dat eigenlijk niet. Ik dacht dus dat een avondmens gewoon een avondmens was. Mika is een ochtendmens, als hij wakker wordt staat hij binnen no-time naast zijn bed en is meteen wakker en opgewekt.

Maar raad eens? Ik ben nu redelijk een ochtendmens. Ik sta om half zeven op, en net na achten zit ik op m’n werk. En ja, in de avond lig ik er in de regel voor elf uur ’s avonds in.

Nu heeft dat natuurlijk een duidelijke reden, Cindy. Zij gaat immers vroeg naar bed omdat ze dat nodig heeft om zich de volgende dag lekker te voelen. Ze houdt ook van slapen en vind het gewoon leuk om vroeg naar bed te gaan. Omdat het gezelig is samen te gaan slapen, en ik er niet van hou of zachtjes te doen, en als ik later naar bed ga, speel ik spelletjes, daar wordt ik dan zo onrustig van dat ik niet meer in slaap kan komen, ga ik dus vroeg naar bed. Het bevalt me prima. Aan de ene kant voel ik dan toch een gevoel van zonde om zo vroeg te slapen, maar laat slapen betekend: de volgende dag moe.

Het punt is dat ochtend/avond mens meer te maken heeft met het ritme waarin je leeft als dat het waarschijnlijk echt in je genen zit. En dan trek ik die gedachte dan meteen weer door naar de volgende vraag: Hoeveel invloed heeft je opvoeding op de rest van je leven? Hoeveel zit in je genen, en hoeveel ben je gevormd. Veel mensen houden zich met deze vraag bezig. Wetenschappers, fiolosofen, sociologen, psychiaters, gewonen mensen. En er is nog steeds geen helder beeld. Het ene onderzoek spreekt het andere tegen en ik lees graag de Quest. Daarin staan ook steeds weer tegenstrijdige berichten, evenals in de Psychologie magazine. De uitspraak “De waarheid ligt in het midden” stuit mij altijd tegen de borst omdat je dan alles op die manier wel terzijde kan schuiven, maar aan de andere kant is er ook geen eenduidig of een eenvoudig antwoord.

Een paar voorbeeld vragen om het makkelijker te maken:

Zal een onzeker kind in alle gezinnen opgegroeid zijn als een onzeker kind, ongeacht de locatie, cultuur, etc. waarin dit kind opgegroeid?
Zou een moordernaar wel berouw voelen als hij in een andere omgeving was opgegroeid? (met andere woorden; maken de ouders en omgeving de crimineel?)
Is depressiviteit een product van je geest of je lichaam?
Kun je altijd gelukkig zijn?

Wat ik verders ook aan het doen ben, elke keer hou ik me hier weer mee bezig.

Van de week ben ik naar de bios geweest met Ray. Dit weer voor het eerst sinds een half jaar ofzo. Zoetermeer heeft een hele mooie bioscoop maar door de weeks kun je er een kanon afschieten. Niet leuk voor de bios, wel lekker rustig als je er zit. De film was “A history of voilence” met in de hoofdrol de man die ook Aragorn in the Lord of The Rings speelt. Ray vind hem niet zo, ik vind het een geweldige acteur. En zijn tegenspeelster Maria Bello mag er ook wezen. Op momenten vond ik de film erg knap. De sfeer, de suggestie, het acteren. Alleen zat er ook een heel hoog amerikaans “pief-paf-poef” karakter in wat doodzonde is. Het had een brilliante film kunnen zijn, maar nu is het niet meer dan middelmatig. Dat de film traag is zie ik zelf totaal niet als een nadeel. We vonden het allebei gezellig en hebben afgesproken dit vaker te doen.

Daarnaast zijn we nog bezig met het kopen van een bed. We hebben nu een waterbed maar die heeft zijn beste tijd gehad. Bedden zijn enorm duur, maar met veel rondkijken en vergelijken hebben ongeveer de keuze uit drie klassen: Rond de 1000, rond de 1700 en rond de 2200 euro. Als ik rondvraag blijkt dat prijs lang niet altijd bepalend is voor de kwaliteit. Vorig jaar zou ik niet nadenken en gewoon de dure kopen. Met een salaris en de toekomst plannen ligt dat anders en nemen serieus de tijd. Overigens vind ik snel beslissen en niet nadenken leuker dan de tijd die het nu kost. Dit wordt vervolgd.

Nu is het weer tijd om verder te gaan met werken. Soms heb ik echter even weinig inspiratie en kan een stukje afleiding –zoals schrijven in mijn dagboek- een positief effect hebben.

Henri

~~~~
Leven is alles en het enige wat je écht hebt. Dat inzicht plaatst de rest in perspectief. Zelfs het leven wat je geeft is niet van jou, maar bij jou.
  Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To: