4xs Forum
4xs Forum
Home | Profile | Active Topics | Members | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

All Forums
 Recensies
 Boeken
 The Search - John Battelle
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Topic  

Henri
Administrator

Netherlands
915 Posts

Posted - 12 Mar 2006 :  10:22:56  Show Profile  Visit Henri's Homepage  Reply with Quote
Het is lang geleden dat ik zo'n plezier in een boek heb gehad als in "The Search". Ik ben een langzame lezer en gelukkig daardoor kan ik dus al gauw een paar weken genieten van een boek.

Het is geen verhaal, maar gaat over zoekmachines, Google in het bijzonder.

Het begint bij het bijzondere van een zoekmachine, de database van intenties. Dan gaat het over in de geschiedenis van zoekmachines en dus ook de geschiedenis van het web. De enige manier om iets te vinden op het internet zijn verwijzingen. Zonder verwijzingen -links- zijn gegevens onvindbaar.

Dan gaat het specifiek over Google, de oprichters -Larry Page and Sergey Brin- en het tijdsbeeld waarin Google ontstond. Het zijn nu miljairdairs, maar in het begin hadden ze een stukje apartement van een vriendin gehuurd waarbij ze door de garage binnen moesten komen. Ze zochten investeerders, maar niemand had de visie. Bedrijven zoals Yahoo, AltaVista (ook een mooie geschiedenis), en zelfs Microsoft hebben de kans gehad in Google te investeren of zelfs over te nemen voor een bedrag van een miljoen dollar (zelfs minder in een eerdere fase). Er zijn mensen die nu nog hun haren uit hun kop trekken.

Voor ons is Google niet meer weg te denken, maar tijdens de opbouw waren er maar weinig met de visie dat Google het zou worden. De oprichters hebben ook onder druk beslissingen gemaakt waarvan ik eerlijk moet toegeven dat ik daarvoor de ballen wellicht niet gehad zou hebben.

Het is leuk om de geschiedenis van de verschillende zoekmachines te lezen, ik kijk er nu met andere ogen naar.

Dan is het moment dat Google zoveel geld gaat verdienen dat een beursgang een logisch gevolg lijkt, en dat de oprichters ongelovelijk rijk worden. Dat heeft ook zijn weerslag op de houding van Google en de arrogantie die onstaat, samen met de chaos die bij zo'n onwerkelijke groei hoort.

Als dit je aanspreekt dan is het boek een absolute aanrader!

Een ander leuk iets blijft dat de schrijver een eigen Blog heeft en je dus ook met de schrijver kan communiceren, dat heeft wel iets speciaals. Daarnaast heeft het me ook geinspireerd in mijn werk. Ik kijk met andere ogen naar zoekmachines en begrijp ze nu een stukje beter.

Hier is nog een link (voor als je de naam nog niet ge-googled hebt:
John Battelle's Searchblog

Henri

~~~~
There's no place like 127.0.0.1
  Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To: