4xs Forum
4xs Forum
Home | Profile | Active Topics | Members | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

All Forums
 Speciaal
 Filosofie
 Het einde van onze jaartelling
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Topic  

Henri
Administrator

Netherlands
915 Posts

Posted - 25 Mar 2006 :  17:06:50  Show Profile  Visit Henri's Homepage  Reply with Quote
Soms lig je wel eens te denken in bed en springt je gedachte op iets onverwachts. Zo lag ik laatst een beetje te denken over de wereld enzo en kwam ik op deze gedachte:

Wanneer zal onze jaartelling stoppen? Ik ben programmeur en af en toe maak ik wel eens grapjes over het Jaar 10.000 probleem. Dan moeten alle veldjes weer wat breder gemaakt worden. Bij het programmeren kom ik ook andere dingen tegen ivm data. Iemand test ons nieuwe systeem en vulde per ongeluk 01-04-006 in. Op zich is dat geen foute datum. Jezus was toen een jaar of vijf? In ieder geval: Het syteem accepteerde in principe geen jaartallen onder de 1800 en boven de 2100. Niet onlogisch: Een besturingssyteem heeft namelijk een interne tabel om datums in op te slaan. Hoe groter die tabel, hoe langer het duurt om iets te berekenen (meer data = grotere index). Geeft ook meteen aan dat de meeste zaken eigenlijk in deze tijd spelen, pak en beet: Tussen vijf jaar in de toekomst en wat meer dan een lang mensenleven in het verleden. Daarvoor is allemaal geschiedenis en praktisch gezien wordt er met die datums niet meer gerekend.

In deze tijd dat de gehele aarde verbonden is door het internet loop je inderdaad tegen wat praktische zaken aan, mensen in Thailand zitten in een jaartelling al boven de 2500. Hoe leggen zij de datum velden vast? En zijn er nog wat van dat soort verschillen.

De wereld veranderd, en wij veranderen mee, maar wanneer zal de beslissing worden genomen dat de jaartelling opnieuw begint? Een jaar zal met de huidige draaiing van de aarde voorlopig wel een jaar blijven (grote verschillen daarin betekend praktisch dat de wereld niet meer leefbaar is), toch zie ik het niet gebeuren dat het jaar 10.000 gevierd wordt. Nu is het moeilijk voor te stellen dat men stopt met de jaartelling.

Maar wanneer zal de jaartelling stoppen? En zal die dan opnieuw beginnen bij het jaar 0? Dat zou ook zinloos zijn omdat je dan de jaartelling toch nog basseerd op het christendom. Zouden ze dan een jaar pakken, bijvoorbeeld van de laatste ijsstijd?

In ieder geval, dit is wat ik denk: Er komt een ramp, of dit nu een oorlog is, of een natuurramp waarin de mensheid zo’n klap krijgt dat er geen centrale regie meer is, ofwel dat er nog maar weinig mensen zijn die moeten overleven en in chaos leven. Eten zal wellicht gevaarlijk hard en moeilijk zijn, en mensen hebben niet meer de kennis om de technologie verder te brengen dan wat het is. We leven in een tijd dat chips met computers en machines gemaakt zijn door computers en machines. De absolute basis zal steeds verder weg komen te liggen en met “mindere” middelen kun je niet de hoogwaardige technologie onderhouden. Er treedt dus een verval op, maar dus ook weer herstel, en als deze stevig genoeg is zal er een nieuwe jaartelling beginnen.

Ik zie het niet voor me dat er een consortium komt die een voorstel doet dat wordt aangenomen en dat de halve (rijke) wereld op zijn kop moet om “de nieuwe datum” in te voeren.

Henri

~~~~
There's no place like 127.0.0.1
  Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To: