4xs Forum
4xs Forum
Home | Profile | Active Topics | Members | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

All Forums
 Algemeen 4xs
 Dagboek
 Trouw of trouw niet
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Topic  

Henri
Administrator

Netherlands
915 Posts

Posted - 09 Jun 2007 :  20:46:51  Show Profile  Visit Henri's Homepage  Reply with Quote
“Trouw of trouw niet, in beide gevallen krijg je spijt”. Dit is een vrije vertaling van een uitspraak van Socrates. En ik vind hem wel aardig. Er zit humor in, maar ook een diepere waarheid. Trouw niet en vraag je af het het zou zijn om levenslang met een vrouw te zijn die je lief heeft. Trouw en vraag je af hoe je leven geweest zou zijn als je ongebonden bleef. Niet dat je per sé moet trouwen om bij elkaar te zijn, maar het gaat om het idee.

Iets meer dan een jaar geleden had ik vier gevallen van huwelijksaanzoeken die met “ja” werden beantwoord, maar nooit zijn uitgevoerd. “Dat zal mij niet gebeuren” zei ik, en vroeg Cindy ten huwelijk. 21 September, omdat Herfst mijn favouriete seizoen is. Ik had meteen de ring met die datum laten graveren.

Maar goed er zat een man op een wolk en die zei tegen zichzelf “Dat zullen we nog wel eens zien”. Well, the long and short if it, we gaan niet trouwen. Altans vooralsnog niet. Ik heb een knoop doorgehakt. Het werd zo gehannes en gerommel in de marge dat ik me afvroeg waarom ik zo nodig moest trouwen. De romantiek was er toch al uitgehaald met al het plannen en het zo doen dat Cindy het ook zag zitten.

Nu denk je misschien dat het niet goed gaat tussen ons, maar maak je geen zorgen. Cindy is mijn vrouw en ik haar man, en alles is gewoon goed. Aan de oppervlakte en eronder. Ik twijfel geen moment aan haar en ook niet aan mezelf.

Ik heb de naam dat ik nogal snel in de verdediging schiet. Ik ben ook echt een haantje, wil graag de beste zijn, maar aan de andere kant hecht ik daar niet teveel waarde aan. Ik gaat vooral om de sport, en reageer nu eenmaal snel op een (in)directe aanval. Ik oordeel snel, en ben misschien wel fel in mijn aangevallen voelen, toch ben ik helemaal niet snel boos of onredelijk of hang ik te harde conclusies aan dingen. Deze week een paar aanvaringen gehad waarin ik mijn keuzes en producten met hart en ziel verdedigd heb. Toch respecteer ik een oordeel van een ander en zal altijd ruimte over houden om te twijfelen aan mijn juistheid. Dat weerhoud me niet om te blijven geloven in de dingen die ik geloof. Ik durf oprecht te zeggen dat ik meer waarde hang aan mijn eigen oordeel, dan aan de oordeel van een ander. En dat vind ik een sterke eigenschap. Het betekend dat ik mezelf geloof in mezelf geloven. Dat ik achter mezelf sta, en hoewel mensen mischien aan mij twijfelen of aan mijn capaciteit, ik twijfel er niet aan. De wereld is niet veranderd door mensen die zich lieten leiden door de weerstand en meningen van anderen. Ik zal een paar voorbeelden noemen om niet vaag te zijn.

MaxCC – ons product – loopt geen storm. Toch begint het te lopen en zijn er zaadjes die tot ontkieming komen. MaxCC is niet alleen mijn product. Er zit veel invloed van anderen in. Je moet soms nu eenmaal concessies doen en alleen had ik het niet kunnen maken tot wat het is. Maar goed. Er zit zoveel tijd, geld en energie in dat we alle zeilen moeten bijzetten om gewoon te blijven bestaan en geen schulden te maken. Doordat het niet echt een stormachtige start heeft zijn er mensen die twijfelen of het product het gaat redden. Niet eens om het product zelf, maar om de kleine ontwikkelaar die wij zijn in de grote boze wereld. Ik geloof nog steeds in het product en dat het een succes wordt. Dat we niet de beste kaarten hebben, en dat we commerciele capaciteiten missen, maar het concept is gewoon goed en zal zich bewijzen.

Ik groei enorm de laatste maanden, en heb van geen enkele beslissing spijt op dit moment. Ik werk aan mijn commerciele capaciteiten, maar ook technisch leer ik best veel. Harting Bank is een echte uitdaging, maar ook hier zie ik dat ik me snel de specifieke business problemen eigen maak. En hiervoor gebruik ik een eigen ontwikkeld model die zich andermaal gaat bewijzen.

En daarmee kom ik op een tweede voorbeeld. Ik heb Ray voorgesteld een artikel (of paper) te schrijven over kennis. Het lijkt hem een goed idee, maar hij plaatst wel direct een paar kanttekeningen. Er is al zoveel geschreven over kennis, en hij vraag zich af wat het nut zou kunnen zijn. Niet onterecht en wel doordacht, maar ook hier geloof ik weer dat ik een unieke toegevoegde waarde kan geven aan het bedrijfsleven. De komende weken maanden zal ik een aantal korte artikelen schrijven die een paar punten hiervan naar voren brengen. Als ik ergens goed in ben –volgens mijzelf- is het dingen concreet maken. De stappen ondernemen om dingen in de realiteit te realiseren. Niet alleen technisch geleuter, maar ook substantie. Wat is kennis als je het niet ten gelde kan maken? Wat is een theorie als deze niet in de praktijk te realiseren is? Door mijn gebrek aan opleiding ben ik een pragmaticus. Om dan meteen maar een stelling te poneren: Je hebt geen studie nodig om een grote business te runnen. Een studie zegt iets over je discipline saaie kost te doorstaan, en dat je inderdaad meer dan het IQ van een aarbei hebt, maar dat is zo’n beetje alles. Het zegt niets over de potentie van je vaardigheden. Als je die hebt, had je die ook zonder studie. Een studie kan zelfs beperkend werken, je vrijheid van denken ontnemen, maar hier is een Henri die een lekker wijntje opheeft en een leuke dag met z’n *vriendin* en zoon.

Voordat ik over Leon begin nog even een stukje over donderdag-avond. Ik had een haring-party bij m’n schoonvader Leo van Cornerpoint. Net als vorig jaar, en dit jaar waren er veel meer mensen. Als je dat extrapoleerd ben ik benieuwd hoeveel mensen er vorig jaar komen. Overigens petje af voor mijn schoonvader. Hij is met een compagnon een zaak gestart twee jaar geleden, en het gaat erg goed. Dat vind ik echt lef. Eind vijftig en gewoon een zaak beginnen en daarin succesvol zijn. Het was erg gezellig en de haring gleed naarbinnen. Het is me zelfs gelukt om mijn schoonmoeder op haar 60e voor het eerst oester te laten eten . En terecht, want oesters vind ik heerlijk. Twee klanten van Leo komen uit Australie (en Nieuw Zeeland) en waren er ook. En dat deed wat met me. Heerlijk om dat accent te horen en het was gezellig om over van alles met ze te praten. Dan zie je meteen de invloed van vakantie en reizen naar het buitenland. Het zijn de momenten die je het best van je leven herinnert. Dat is echt de kracht van een avontuurlijke vakantie (aussie was tien maanden, niet echt vakantie, maar toch). Je kunt er jaren op teren. Maar goed, ze waren heel gezellig en met het weer en een lekker biertje erbij voelde ik me erg gelukkig.

Cindy zit nu gelukkig te wezen met een koptelefoon op en Pearl Jam. Ze zegt dat het voedsel voor de ziel is.

Leon is heerlijk de laatste week. Klaagde ik af en toe nog over mijn vrijheid en de mindere zaken van het vader zijn, nu zie ik ook weer in dat het alles te maken heeft met hoe hij in zijn vel zit. De laatste tijd was hij wat lastig en minder communicatief en snel jammeren, tuurlijk is het dan zwaarder om de hele dag je best te doen. Nu is het een engeltje. Hij trekt zich op (vandaag voor het eerst), lacht veel, is in voor een geintje en kan je echt aankijken en op je reageren. En dan is het ineens een makkie. Echt knuffelen is er nog niet bij, maar hij vind een kopstoot erg leuk. Dat doet ie dan rustig drie keer achter elkaar en dan echt als een vorm van affectie. Ook fietsen is leuk en dan “kletst” ie honderduit. Hij zit lekker in zijn vel en de laatste week gebeurt er echt iets met hem en dat is feest.

Anyway, de laatste weken voel ik weer inspiratie en vuur. De pest is dat ik vaak alleen op de verkeerde momenten ingevingen krijg. En hoe het ook zij, overdag werk ik hard, in het weekend zorg ik hard, en in de avonden als ik “vrij” ben, ben ik moe en komt er meestal weinig uit. Wat ik wel voor mezelf besloten heb is dat ik meer moet kiezen in wat *ik* wil, en niet zozeer wat er van me verwacht wordt.

Tot zover mijn verhaal. Vind ervan wat je wilt vinden. Ik trek mijn plan, dat zou jij ook moeten doen. En dan zonder spijt te krijgen….

Henri

~~~~
There's no place like 127.0.0.1
  Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To: