4xs Forum
4xs Forum
Home | Profile | Active Topics | Members | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

All Forums
 Algemeen 4xs
 Dagboek
 Sablet 2007
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Topic  

Henri
Administrator

Netherlands
915 Posts

Posted - 01 Jul 2007 :  11:11:28  Show Profile  Visit Henri's Homepage  Reply with Quote
Het is maandagavond 25 Juni 2007 en ik ben op vakantie met Cindy en Leon. Het is de eerste avond dat er een paar spetters regen vallen en omdat de temperatuur ook lager is ben ik maar begonnen om wat op te schrijven. De meeste avonden heb ik al wat wijntjes of biertjes op en dan komt er van schrijven weinig terecht. Voordat ik op vakantie ging was ik vooral bang dat het saai zou worden omdat ik dan toch de hele dag met Leon bezig ben en je eigenlijk niet zoveel doet en kan. Gelukkig zat ik er helemaal naast en door mijn instelling pakt alles dus veel beter uit dan ik verwacht had. Het is hier heerlijk!!

Maar ik zal beginnen bij het begin. Om vrijdagochtend een anderhalve week geleden zijn we om vier uur in de ochtend opgestaan om om vijf uur te kunnen gaan rijden. Dat is gelukt. Leon vond het niet leuk dat we hem wakker maakte, maar dan voelt hij eens een keer wat wij voelen, haha. Dat uit zijn ritme halen werkte achteraf gezien fantastisch, hij heeft een groot deel van de 800 Km die we gereden hebben geslapen en op een paar huiltjes na was het “smooth sailing”. In Luxemburg hadden we nog een meet en greet met Leo en Marja die opweg waren naar Toscane. Erg leuk en we vroegen ons af wat Leon ervan dacht. We hadden Dyon als streven en zijn uiteindelijk net iets voor Macon er pas af gegaan om een hotelletje te zoeken. Le Sauvage heette het en was van de buitenkant erg chic. Het restaurant was dat ook, maar de kamers waren wat primitief, maar goed genoeg voor ons. Het bereik van de babyfoon was niet erg goed dus we hebben besloten met Leon te gaan eten. Omdat Fransen alleen frans spreken en de kaart onbegrijpbaar was ging dat niet lukken, uiteindelijk hebben we Leon meegenomen en hebben we een Doner Kebab op straat gehaald en daarna een rondje gelopen. Uiteindelijk gingen we alledrie tegelijk slapen om een uur of half negen. De volgende dag weer op pad en kwamen we door een omleiding vast te zitten in Lyon. Leon vond dat maar niks en dan is dat stilstaan niet prettig. Uiteindelijk viel het wel mee en na wat stress zaten we eindelijk op de A7 richting Marseille.

Onze eindbestemming was het kleine wijndorpje Sablet. Sablet is vooral mooi als je aan komt rijden. Het ligt op een heuveltje met een kerkje in het midden op de top. Verders was het zo dood als een pier met één café “des sports” waar gekaart werd door oude mannetjes. Maar goed, dan ons huisje!! Dat was op een kavel tien minuten lopen van het dorp en tussen de wijnvelden. Vier huisjes aan elkaar met een grote gezamenlijke tuin en zwembad. Alles erop en eraan, schoon en goed verzorgt en van alle gemakken voorzien en ook nog eens baby-veilig. Er lag nog wel wat stof op de vloer, maar dat had Leon in no-time weggeteigerd. Leon was door de Airco en evt. wat tocht erg verkouden, dus de eerste twee nachten was het slapen wat moeizaam en dan is Leon ook wat minder gezellig. Nu zit ie heerlijk in zijn ritme en is hij weer onze “tuk meister”. We hebben een lekker ritme. Om zeven uur opstaan (om en om), dan wandel ik met Leon naar de bakker (heb er een filmpje van gemaakt) en haal ik heerlijk brood. Dan is het even spelen en om half tien gaat Leon naar bed voor een ochtendutje van soms wel twee uur. Wij douchen en gaan dan liggen bij het zwembad en zwemmen en lezen wat. Leon krijgt dan zijn fruithapje en daarna gaan we ook met Leon zwemmen. Typisch Leon: De eerste keer vind ie het niets, de tweede keer ondergaat hij het en de derde keer is het normaal en dus leuk. Om één uur krijgt ie een fles en een boterham en om een uur of drie gaat ie dan weer tukken en daarna krijgt ie zijn groentehap. Dan is het tijd om op een terrasje in een dorpje wat te drinken of iets te doen en om zeven uur neemt ie zelf de fles en daarna is het weer tukken tot de volgende ochtend. De eerste dagen liep ie enorm te klooien met zijn fles, maar zetten we hem in de buggy en mag ie zelf drinken en gaat het prima. We eten en koken laat maar dan wel in een ondergaande zon en drinken dan lokale wijn en praten over van alles en nog wat en dan gaan wij ook om een uur of half elf mol. Wel een beetje statisch verhaal zo, maar het werkt heerlijk ontspannen. Ik merk dat ik echt toe was aan vakantie en dat ik vaker op vakantie wil. Met Leon gaat het prima en ik zie ook dat ie de volledige aandacht van ons kan waarderen. Zijn manier om affectie te tonen is met een kopstoot, maar ook met een boekie op schoot wil nu eindelijk lukken. Hij kan zichzelf ook op zijn tijd redelijk vermaken en vooral als ie op zichzelf is experimenteerd ie en leert ie nieuwe dingen. Badderen vind ie hier fantastisch en hij is nog nooit zo veel en zo lang in z’n nakie geweest. Sterker nog een luier vind ie helemaal niets en vooral het omdoen niet. Eén keer zat ie in de ochtend rechtop in zijn bed! Ik weet niet of ie het vaker gaat doen, maar van lig naar zit is volgens mij een belangrijke stap. Leon kan ook goed tegen de hitte. Met 28 graden op de kamer alleen in zijn romper gaat prima. Even afkloppen, maar het slapen gaat hier prima.

Je zal misschien denken dat het een saaie vakantie is, maar dat is het niet. Het is gewoon heel relaxed en tuurlijk gaan we naar marktjes, terrasjes, dorpjes, caves. Lekker bbq-en in de avond en in de andere huisjes zitten twee nederlandse stellen. Eén met twee kinderen: Yente van zes maanden en Isis van vijf jaar, het andere stel met een baby van drie maanden. De eerste twee dagen hoorde je nog wel veel gehuil (ook van Leon), maar als iedereen in zijn ritme zit hoor je weinig meer, niet dat het me iets kan schelen hoor, maar het was wel leuk om te zien. Het stel met de de baby van drie maanden (Vera) is nu al wel vertrokken en vervangen met een franse vrouw en haar dochter, maar daar hebben we geen contact mee. Niet gek, want ik spreek geen Frans en zij spreken geen andere taal dan Frans.

Nu net komt de zon voor de zonsondergang nog onder het wolkendek door en zet alles in een contrastvolle prachtige gloed. Weer een klein aspect waar je zo overheen schrijft, maar de avonden zijn bijzonder mooi. Gloed op de heuvels achter ons, het dorp als een eiland in de oplichtende wijnvelden. En dan de geuren, lavendel en kruiden de lucht ruikt hier verrukkelijk. En als laatste het geluid. Het is hier heerlijk stil en in de avonden hoor je natuurlijk de krekels. En er zijn geen muggen. Allemaal dingen die er toe bijdragen dat je het gevoel hebt dat je meer krijgt dan je had durven verwachten.

En de feiten zijn wellicht niet spannend om te lezen, maar er valt ook veel samen. Leon is een heerlijk ventje en Cindy en ik zijn naast “Lovers” ook gewoon leuk samen. Geen ergernissen en alles gaat gewoon lekker tussen ons. Het is hier echt vakantie. Geen internet, e-mails, telefoontjes, kutweer. En heerlijk eten en drinken. Het vlees heeft veel meer smaak dan het vlees bij de Albert Heijn en het gros van de slagers, en dan nog betaalbaar vlees ook. En dan heb je nog zoveel groente en vers fruit!! En ook het brood en beleg is niet te vergelijken met Nederland.

Ik denk wel aan thuis, de business en wat me te doen staat, maar dan niet aan de details en meer aan de dingen die ik zou willen veranderen. Er moet wat vlees af en ik wil wat meer opbouwende dingen doen als schrijven. Al zijn het geen verhaaltjes, dan artikelen voor tijdschriften of filosofie.

Gisteren zijn Co en Peggy op bezoek geweest. Zij waren met de camper in dit gebied en dan vooral aan de kust, maar Vaison la Romaine –hier tien kilometer vandaan- is hun terugkom plek en wij zaten dus in de buurt. Ze zijn een dag langs geweest en dat was heel ontspannen en gezellig. Ook zij waren erg gecharmeerd van de huisjes en willen dit huren voor volgende jaar met de familie zoals we dat twee jaar geleden ook gedaan hebben in Vaison (zie dagboek).

We hebben nog wel een reis terug voor de boeg en we zien wel of we dat in een dag redden of niet. Ik heb er vertrouwen in dat dat wel gaat goedkomen.

Henri

~~~~
There's no place like 127.0.0.1

Henri
Administrator

Netherlands
915 Posts

Posted - 01 Jul 2007 :  11:12:55  Show Profile  Visit Henri's Homepage  Reply with Quote
Ik zal de foto's dalijk in het fotoboek plaatsen en de link weer als een reply hieronder posten. En het verhaal afmaken

Henri

~~~~
Go to Top of Page

Henri
Administrator

Netherlands
915 Posts

Posted - 01 Jul 2007 :  21:42:40  Show Profile  Visit Henri's Homepage  Reply with Quote
http://www.4xs.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=603

Staan de foto's

Henri

~~~~
Go to Top of Page
  Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To: