4xs Forum
4xs Forum
Home | Profile | Active Topics | Members | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

All Forums
 Algemeen 4xs
 Dagboek
 Zelfbeeld
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Topic  

Henri
Administrator

Netherlands
915 Posts

Posted - 26 Sep 2007 :  22:32:17  Show Profile  Visit Henri's Homepage  Reply with Quote
Een week geleden heb ik motor gereden op Zolder samen met mijn zwager Dennis. Dat was geen lesdag, maar er was wel de mogelijkheid tot volgen van wat losse theorie. Om kort te gaan, het was wat rommelig en dat is niet goed voor de veiligheid. De “marshalls” die op de baan meerijden en sommige rijders even op weg helpen klaagde over “verdwaalde rijders”. Dat waren motorrijders met nauwelijks circuit ervaring die ook niet luisteren, langzaam rijden en de bochten niet bepaald via de ideale lijn rijden. Toen er tussen twee sessies door gevraagd werd voor wie het te hard ging staken die hun hand niet op. Ze vonden zelf blijkbaar dat ze het allemaal gewoon konden volgen. Ik verbaasde erover dat er mensen bestaan die zo’n onrealistisch zelfbeeld hebben. En dat “zelfbeeld” ding is de hele week blijven hangen. Ik vond namelijk dat ik erg goed met het tempo mee kon komen, maar toen realiseerde ik me dat die zwakke broeders hetzelfde dachten als dat ik dacht. Met andere woorden, voldoet mijn zelfbeeld wel? Is mijn zelfbeeld realistisch?

Soms vind ik mezelf “de bom” als het om bedrijfsprocessen gaat. Ik heb een methode ontwikkeld die werkt als een klok en in elke bedrijfstak. Maar soms twijfel ik. Op sommige projecten zitten twintig mensen. Van programmeur tot bedrijfskundige tot business-process analist. Ik ben geabonneerd op de Business Process Magazine, maar regelmatig kan ik de artikelen niet volgen of snap ik niet wat een bepaalde methode oplevert omdat er een heel blabla verhaal staat. Op zulke momenten denk ik aan mijn zelfbeeld. Ben ik nu gek en mis ik gewoon de capaciteit om het echte werk te begrijpen? Of is de wereld gek en lopen al die mensen maar “duur’ te doen.

Als je teveel bezig bent met je zelfbeeld dan ben je eigenlijk onzeker. Want waarom zou je je zoveel bezig houden met wat anderen van je vinden?

Na een lange periode van ziek/tanden/slecht slapen is Leon momenteel weer het zonnetje in huis. Zijn favoriete uitspraak is “Oh Ooh” met een tuitmondje en dat doet het goed op de creche, in de supermarkt en eigenlijk overal wel. Na een keer of 100 denk ik dan wel “Probeer eens iets anders” en prompt noemt hij me daarna Mamma. Als hij muziek hoort gaat hij met z’n heupen wiegen en kijkt er zo guitig bij. Iedereen vind zijn kind bijzonder, maar Leon heeft toch een streepje voor. Ik verbaas me ook regelmatig. Zondag zijn we met dat heerlijke weer wezen fietsen en hebben we een kleed meegenomen en een fles Rosé van onze vakantie in Frankrijk. Tussen de prachtige heuvels van Buytenpark (achter Snowworld, voormalige vuilnisbelt) hebben we ons kleed op het wilde gras tussen de strond van koeien en paarden neergelegd en die fles soldaat gemaakt. Uiteraard wil Leon niet op het kleed zitten en tussen al die distels en vlaaien moest ik even mijn best doen om te ontspannen. Prompt kroop hij door een brandnetel en werd zijn arm vuurrood met wilte bulten. Maar tot onze verbazing voelde hij het niet eens. We zeiden niets en hij heeft niets gemerkt, na een uurtje trok het weer weg en was het eigenlijk een heel bijzonder moment.

We streven altijd naar meer bezit, maar als je kijkt naar de momenten waarop je je gelukkig voelt zijn dat toch de momenten die niets met bezit te maken hebben. Leon die lacht, de mooie wolken en de zon die er doorheen schijnt. Het besef dat ik helemaal blij ben met mijn gezinnetje. De issues die ik heb zijn “self induced” (lekker verengelste zin, hehe). Toch is dat streven naar materie iets wat in de genen zit. Wanneer ga je terug naar een kleiner huis? Of een kleinere auto? Of een baan die minder verdiend. Als het gaat om klagen over het nivellerende –door de politieke opgelegde- belastingsysteem, dan loop ik voorop. Stelen van de klasse die keihard werkt wordt door de PVDA als sociaal bestempeld, en sterker nog ze willen het “socialer” maken. Zo jaag je rijkdom echt je land uit en werkt het niet motiverend. Maar goed, ik besef dat we ook wel heel rijk zijn en het streven naar meer bezit is eigenlijk onzinnig omdat het niet gelukkiger maakt. En voor geluk doen we het allemaal nietwaar? Kinderen neem je niet om het kind maar als invulling van je eigen leven. Als het kind er eenmaal is offer je die eigen invulling graag op voor het geluk van het kind, maar dat neemt niet weg dat het kiezen van kinderen een zuiver egoistische keuze is.

Maar goed. Nu Leon goed slaapt (hij is nu ook op één slaapje per dag), voel ik me ook een stuk sterker. Nog komt er een hoop op me af. Oversluiten hypotheek, regelen huwelijkse voorwaarden, dingen voor het bedrijf, en iets te veel verplichtingen. Oja, en last but not least: Het gevoel een zomer gemist te hebben en er nu weer een half jaar op moeten wachten. Alles gaat zo snel, en eigenlijk kom ik nergens aan toe. Ik zou in de avonden graag willen schrijven al is het maar hierin of zakelijke artikelen, maar meestal ben ik toch wel moe in de avond of ben ik totaal ongeinspireerd. In de ochtend heb ik altijd veel plannen, maar dan moet ik werken en komt er niets van.

En om nu toch af te sluiten met mijn zelfbeeld… Ik ben van mezelf uit breed. Vroeger had ik gespierde armen en een bepaald beeld bij mezelf. Als ik soms in de spiegel kijk, en even mijn buik niet kunstmatig inhoud, dan schrik ik weleens. Het beeld wat ik van mijn lichaam heb staat in schril contrast met de werkelijkheid. Ik moet het onder ogen zien. Ook op recente foto’s zie ik dat ik meer dan één kin heb, en zit er een rimpel op mijn rug waar mijn zwemband begint. Dan weet ik dat ik er iets aan moet doen, maar nu is het zoeken naar het geloof en motivatie. Het is nog niet te laat….

Henri

~~~~
There's no place like 127.0.0.1

Henri
Administrator

Netherlands
915 Posts

Posted - 26 Sep 2007 :  22:35:55  Show Profile  Visit Henri's Homepage  Reply with Quote
Nog een kleine toevoeging... Ik ben altijd van de inhoud, van de boodschap. Niet van de verpakking en de vormgeving. Helaas moet ik toegeven dat nu juiste het uiterlijk van iets er heel erg toe doet. Ik zie gebruikers altijd als noodzakelijk middel om een database te vullen, helaas heb je meer succes als je je gebruikers tevreden houd en het eventueel zelfs met minder correcte inhoud doet zolang het er maar gelikt uitziet.

Genoeg onzin voor deze avond...
Go to Top of Page
  Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To: