4xs Forum
4xs Forum
Home | Profile | Active Topics | Members | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

All Forums
 Recensies
 Films
 Bride Flight (2008)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Topic  

Henri
Administrator

Netherlands
915 Posts

Posted - 29 Nov 2008 :  08:39:16  Show Profile  Visit Henri's Homepage  Reply with Quote
Het was een donderdagmiddag en thuis werd mijn vloer gelegd. Tegen vijf uur toen ze de laatste plank aan het zagen waren viel de stroom uit. In een groot deel van Zoetermeer. Leon sliep bij mijn moeder en Cindy had een etentje dus het was geen ramp, maar in het donker kun je heel weinig. Uiteindelijk ging ik wat eten in het Stadshart en wilde ik daarna naar de film. Ging eigenlijk voor James Bond, maar mijn zus kwam binnen waar ik zat te eten (ook geen stroom thuis ) en vond de nieuwe Bond niet zo goed. Ik was nog eerst richting huis gefietst om te kijken of er al weer stroom was, maar dat bleek niet zo te zijn en dus ging ik de bios in en koos impulsief voor Bride Flight. Een gelukkige keuze, zo bleek later. Door de tijd heen heb ik geleerd dat ik het meest van een film geniet als ik er niets over weet. Dat was een week of zes ook al zo met "Burn After Reading" waar ik me ook heel erg vermaakt mee had omdat ik geen verwachtingen had.

Maar goed: Bride Flight.

Na de tweede wereldoorlog vertrokken veel mannen naar Nieuw Zeeland en later kwam er middels een wedstrijd een vliegtuig met voornamelijk vrouwen van de al vertrokken mannen achteraan. Een bruidenvlucht dus.

De opbouw van de film is redelijk klassiek. In het heden zie je de voorbereidingen van een begrafenis en elke keer lange flashbacks naar het verleden waar het verhaal om draait. Het verhaal is heerlijk om te volgen en hoewel het allemaal redelijk voorspelbaar lijkt, is de uitvoering subliem. Alle elementen van een goed verhaal komen aan bod. Schuld, schaamte, geloof en verlossing, met overal in verweven: Liefde. En vooral die liefde wordt zeer overtuigend gebracht. Frank (Waldemar Torenstra) is briljant gecast. Hij heeft een magisch mooie uitstraling wat een noodzaak is voor de geloofwaardigheid van het verhaal. Als ik een vrouw was zou ik reddeloos voor hem vallen. Zou Zommerhitte nog een keer willen zien om te kijken of hij het daar ook zo goed doet (Acteren, that is).

Sommige personages zijn wel erg stereotype maar daar heb ik me nauwelijks aan gestoord. Misschien dat het verhaal zo'n indruk maakte omdat de stroom was uitgevallen en de dag al een vreemd tintje gekregen had, niettemin zou ik er zo weer naar toe willen omdat je een film nu eenmaal niet in één keer volledig tot je kan nemen en een film vaak een tweede keer nog beter wordt.

Wat mij betreft een aanrader en een opsteker voor de Nederlandse film!

Aan het eind van de film zie je een reclamepamflet en die is meesterlijk gemaakt! Nu moet je wel kijken om te zien wat ik bedoel.

Henri

~~~~
There's no place like 127.0.0.1
  Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To: