4xs Forum
4xs Forum
Home | Profile | Active Topics | Members | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

All Forums
 Speciaal
 Opinie
 Simpele uitleg ontstaan kredietcrisis
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Topic  

Henri
Administrator

Netherlands
915 Posts

Posted - 02 Mar 2009 :  13:54:09  Show Profile  Visit Henri's Homepage  Reply with Quote
Van Marc kreeg ik een link naar een filmpje die uitlegt hoe de kredietcrisis in de VS zijn ontstaan. Duurt elf minuten en ondanks dat ik de inhoud an sich al kende, is dit weer een simpelere versie die de crux nog beter uitlegt.

http://crisisofcredit.com/

Een zeer groot verschil tussen Nederlandse hypotheken en Amerikaanse hypotheken is dat als je de hypotheek niet betaald, het huis teruggaat naar de bank. Het lijkt er dus op dat de huiseigenaren heel makkelijk afstand kunnen nemen van een huis die in waarde is gedaald.

Ik wilde schrijven dat dit stupide is, maar besef me dat het op zich wel redelijk klinkt: In de VS zijn werknemers redelijk onbeschermd en dus kwetsbaar, maar qua leningen (op huizen) dus wel goed beschermt. In Nederland zijn werknemers goed beschermt, maar wel verantwoordelijk voor grote leningen.

Niettemin lijkt het alsof niemand beseft heeft wat de kettingreactie zou zijn als de waarde van huizen zou dalen en er een groep mensen zou komen die hun huis niet meer kunnen betalen zodat er veel huizen op de markt komen en de huizenprijzen dus zouden dalen.

Apart en nu zie je hoe onwetend je soms bent als consument (en ik betrek dat dus op mezelf).

Henri

~~~~
Darkness cannot drive out darkness;
only light can do that.
Hate cannot drive out hate;
only love can do that.
  Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To: