4xs Forum
4xs Forum
Home | Profile | Active Topics | Members | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

All Forums
 Speciaal
 Filosofie
 Psychologie: Patronen
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Topic  

Henri
Administrator

Netherlands
915 Posts

Posted - 12 May 2009 :  22:52:40  Show Profile  Visit Henri's Homepage  Reply with Quote
Ik schrijf al een tijdje stukjes die ik een keer wil verzamelen voor een boek. Om mijn gedachten beter vorm te geven probeer ik ze nu al versnipperd op te schrijven. Het lukt me vaak niet op papier te zetten wat er in mijn hoofd zit, en om het maar gewoon te proberen, kom ik steeds een stapje verder.

Ik heb geleerd dat de hersenen (en dus de mens) voor een groot deel gericht is op het herkennen van patronen. Dit is wellicht een evolutionair proces wat een extreem belangrijke rol speelt voor het overleven en daarom zo krachtig aanwezig is. Om je alvast op te warmen zal ik een paar voorbeelden geven.

Ls k dt schrf zndr klnkrs, kn j ht ng stds lzn.

Je hebt weinig moeite met het lezen van bovenstaande tekst, en zelfs als ik nog wat medeklinkers weghaal kun je het lezen. Wat mij verbaasd is dat het zo gemakkelijk is. Je hoeft er niet op te puzzelen. Toch is dit heel bijzonder! De spellingscontrole kan hier namelijk niets mee en het beïnvloed nauwelijks de snelheid waarmee je het leest (lullig als dit je wel moeite kostte J) .

Om patronen zo snel te kunnen herkennen ben je levenslang getraind. Ook denk ik dat de structuur van het patronen herkennen als voorgeprogrammeerd is. De geest probeert echter wel heel veel randverschijnselen te schrappen om de performance zo hoog te houden. Wat ik bedoel is dat het patronen herkennen alleen werkt als bepaalde randvoorwaarden voldaan zijn. Hoe vollediger we namelijk in het patroon herkennen zijn, hoe langzamer het zou gaan omdat er ineens wel heel veel mogelijkheden zijn. Ik zal dit proberen te illustreren.

Wij kunnen in een ogenblik iemands gemoedstoestand zien als we naar iemand kijken. Als iemand heel erg ongelukkig kijkt, zien we dat direct. We zien dit echter niet als iemand op zijn kop hangt. We hebben dus een programma dat gezichtsuitdrukkingen herkend, maar het werkt alleen als we de gezichten rechtopstaand voor ons zien. De volgende link leidt naar een tastbaar voorbeeld:

http://www.metacafe.com/watch/1028411/mona_lisa_optical_illusion/

Ik vond het erg leerzaam en dat heeft me op een pad gezet over hoe de hersenen werken. Waarom ik die kennis nodig heb is niet relevant, maar het zal je duidelijk zijn dat als je heel erg goed de denkpatronen van mensen kent je hier gebruik van kunt maken. Mentalisten, oplichters, charismatische leiders en helderzienden zijn voorbeelden van mensen die weten hoe de mens ‘werkt’.

Probeer in het volgende plaatje de logo’s te herkennen (bron: Psychologie magazine Feb 2009)
http://www.4xs.nl/images/Forum/20090301Logos.jpg

Als het goed is merk je dat ook dat weinig moeite kost. Dit ondanks dat het vertekend is en zwart-wit. Als je de geest iets voorschotelt kan deze er over het algemeen zeer snel soep van koken. Het is een soort helper van het centraal rekencentrum.

De vraag is wat je met deze informatie kan. Okee, de hersenen hebben minder details nodig om een bekend onderwerp te herkennen, maar wat betekend het en hoe kun je hiermee je voordeel doen?

Het betekent dat als je iets maakt voor het gebruik door anderen je veel minder detail hoeft toe te voegen mits het maar aansluit bij wat men verwacht. Het betekend ook dat de geest veel meer kan dan je beseft met je bewustzijn en dat als je daar bewust van bent je dit kunt gebruiken ten goede. Daarnaast denk ik zelfs dat als je patronen in je eigen leven herkend je een eerste stap hebt gezet om bepaald gedrag wat je als hinderlijk ervaart te veranderen. Dit door het patroon van die gewoontes te veranderen. Ik denk namelijk dat de basis en manier waarop je patronen aanmaakt al heel vroeg in je leven gebeurt. Patronen met betrekking tot cultuur en omgeving waarin je op groeit zitten er al heel snel in en diep verankert.

Henri

~~~~
Darkness cannot drive out darkness;
only light can do that.
Hate cannot drive out hate;
only love can do that.
  Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To: