4xs Forum
4xs Forum
Home | Profile | Active Topics | Members | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

All Forums
 Algemeen 4xs
 Dagboek
 Seattle
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Topic  

Henri
Administrator

Netherlands
915 Posts

Posted - 11 Sep 2012 :  22:02:48  Show Profile  Visit Henri's Homepage  Reply with Quote
Een prive verslag

Ik ben net terug van een business trip Seattle. Microsoft heeft daar zijn hoofdkantoor in Redmond en ik was uitgenodigd om in hun Executive Business Center (EBC) te praten over Cloud Computing. Daar waren ook nog 14 andere vakgenoten en 3 collega’s van Microsoft Nederland. De bijenkomsten besloegen twee dagen, de donderdag en de vrijdag en woensdag ochtend kwam ik aan in Seattle. Ik zal het verder niet over de inhoud hebben van die twee dagen, die bewaar ik voor mijn zakelijke blog en een deel ervan kan ik uberhaupt niet delen omdat die vertrouwelijk is.

Allereerst wat over de VS en Seattle in het bijzonder. De laatste keer USA is voor mij al ruim tien jaar geleden en er is veel veranderd en er zijn ook dingen hetzelfde gebleven, maar door de boot genomen ben ik positief verrast. Seattle is schoon, ondanks dat er echt wel mensen met honden zijn, zag ik geen hondenpoep op straat. Eigenlijk houden de mensen zich heel erg aan de regels en ondanks dat er rijen zijn dringt niemand voor. Je kunt amerikanen oppervlakkig noemen met de retorische “how are you?”’s, maar servicegerichtheid zit echt in de cultuur ingebakken en dat is een verademing. Ook krijg je overal al water met ijs, zelfs als je alleen maar een biertje aan de bar besteld. Ik denk als je dat in Nederland doet dat dit omzet verhogend werkt in tegenstelling tot de “angst”. Overigens komt dat water vaak gewoon uit de kraan en is het net alsof je zwembad water drinkt, maar dat terzijde. Een ander ding dat me opviel is dat de veelal luxere restaurants in down town Seattle elke avond stampvol zitten. Zonder reserveren moet je geheid lang wachten. Tel daarbij op dat het eigenlijk ook best duur is -je betaald geregeld 6 dollar voor een biertje- en dan moet je concluderen dat het met veel amerikanen niet slecht gaat. In tegendeel, ik heb weinig aanwijzingen gezien van crisis, maar die zie je in Nederland eigenlijk ook niet. In het nieuws zie je wel dat volgens de koers een eur 1,28 dollar waard is, maar dat is echt niet *mijn* werkelijkheid. Voor 60 dollar uit de pin moest ik 52 euro betalen en in NL was de koers nog slechter. Daarnaast kost een biertje niet de 5 dollar zoals je die op de kaart ziet, maar komt daar nog BTW bij (per staat verschillend) en fooi. Even uitrekenen wat je avondeten kost vanaf de kaart is dus niet anders te doen dan schatten, de VS zijn dus best duur. Nu zien die goede restaurants er prachtig uit, met mooie meubelen, kaarsjes, hoge ramen, maar het bestellen van lekker eten is een uitdaging! Ik zal nog een foto posten van een kreeft gerecht dat ik bestelde. Bijna 30 dollar en die kreeft was letterlijk verzopen in de kaas met pasta saus. Veel ander vlees werd vermoord met knoflook en het overige komt uit de frituur of is zo el dente dat die alleen het kokende water heeft gezien en dus nauwelijks door te bijten is.

Ook “attracties” zoals Musea waren flink aan de prijs. Met de lift de space needle in, 19 dollar (ex BTW), glas tentoonstelling; 19 dollar, en ga zo door. Buiten Seattle kom je al snel in mooie natuur en wijken. Alleen worden de huizen daar niet gebouwd voor de eeuwigheid, ik denk dat de grond veel duurder is dan de huizen zelf. Ook zag ik daar rijtjeswoningen.

Een ander noemenswaardig onderdeel van Seattle is het aantal Starbucks. Bizar. Als je in een Starbucks zit kun je vaak de volgende al verderop in de straat zien. Ik geloof dat er in Downtown al meer dan vijftig zijn. Kannibalisme? Misschien wel, maar de kans is groot dat je toch nog in de rij staat. Ik heb er wel een aantal dollars naartoe gebracht en moet zeggen dat ik fan ben. Maar mijn Pumpkin Spice Late met extra espresso shot kosten toch ruim vier dollar, en dan nam ik de kleinste. Dat is relatief. Als je groot besteld krijg je gerust een halve liter.

Ook viel het aantal dikke mensen best mee, ik was niet geschockeerd van het gemiddelde publiek wat daar liep en eigenlijk liep daar best okee volk rond. Ik kan me nog herinneren dat ik groepjes negers in Minneapolis nog wel eens angstaanjagend vond, in Seattle was de sfeer zo totaal niet en ook later op straat voelde ik me best op mijn gemak. De honderden ratten die ik zag toen ik in een achteraf straatje een trap op liep vond ik spannender. Ook de vluchten vielen me heel erg mee. Best redelijke beenruimte en ruime stoelen.

Een thema van de trip was wel de jetlag. Woensdag kwam ik aan, moe. Donderdag was een Microsoft dag, veelal in een ruimte die vrij donker was zonder ramen en dat was... uitdagend. Ook de dagen erna gebeurde het me dat ik midden in de nacht klaar wakker was, maar om drie uur in de middag was ik echt kapot. In de avond bij het eten klaarde ik wel weer op, maar ondanks dat ik dan om een uur of elf ging slapen werd ik toch weer halverwege de nacht wakker. Een groot lichtpunt hierin is dat ik bij terugkomst in Nederland eigenlijk nergens last van heb. Ben gewoon om een uur of tien gaan slapen en werd fris om zeven uur wakker.

Dan het gezelschap van Nederlanders. Leuke mensen, slimme mensen en ook interessant. Er zaten mensen bij die niet meer hoefde te werken, architecten en maar een paar technici. De drie mensen van Microsoft; Jelle, Femke en Marcel zijn echt leuk en houden van hun werkgever. Ook het personeel ter plaatse was vriendelijk. Ik liep af en toe het pand uit om van het mooie weer en de natuur te genieten en ik had geen pas nodig om binnen te komen. Ook de mensen zoals Scott Guthrie, Tony Meleg en bijvoorbeeld Corey Sanders waren easy going en relaxt in de omgang. Ze gaven veel informatie en antwoorden al waren er ook onderwerpen waar ze voorzichtig mee waren of doorschoven naar andere mensen. Daarnaast vond ik wel dat het leek alsof strategie erg marktgedreven is. Dus dat de strategie vooral geleid werd door wat klanten willen. Dat klinkt heel gezond natuurlijk, maar daarmee zul je minder snel innovatieve dingen ontwikkelen. Of zoals Henry Ford het verwoordde "If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses." . Het lijkt er dus af en toe op dat Microsoft werkt aan “faster horses”. Niettemin denk ik dat Azure en nog meer Windows 8, toch vol zit met innovatie en best een spannende visie. Windows 8 is toch ontworpen voor “any device”, en dat is uniek. En riskant... Apparaten hebben nu eenmaal verschillende eigenschappen en je beperken tot 1 systeem betekend in de regel dat je niet het beste van beide werelden krijgt. Maar de visie lijkt dan ieder geval te zijn dat de de gebruikerservaring gelijk is. Wat werkt op een tablet, werkt ook zo op een PC. Muis en touch zijn allebei ondersteund, waarin dus meteen het gevaar schuilt. Touch is nu eenmaal anders dan muis. Maar goed, we gaan het meemaken.

Alles bij elkaar genomen denk ik dat de investering meer dan gerechtvaardigd is. Ik heb inside information, ik heb connecties gelegd, ik heb ook mensen ontmoet waarmee ik zeker contact hou, en ik heb weer een aantal verhaaltjes die ik als anekdote kan delen tijdens mijn presentaties. In october mag ik nog spreken voor een heel interessant publiek op een interessante plek, maar dat zal ik pas officieel mededelen als het officieel is.

Ik ben blij dat ik Microsoft van binnen heb gezien en sleutelfiguren heb gesproken. Ik ben blij met mijn hernieuwde kennismaking met de VS, het volk is goed te pruimen al is de overheid... bedenkelijk. En ik ben blij met de mensen die ik heb ontmoet, daar word ik niet dommer van.

Nu ben ik weer gewoon aan het werk, en of het direct een gevolg is hou ik in het midden, maar de komende maanden zal ik veel bezig zijn met Windows Azure, het cloud computing product van Microsoft.

Een foto van de kreeft zie je onderaan mijn post: http://adrainbeword.wordpress.com/2012/09/11/seattle/

Henri

~~~~
Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to remove.

- Unknown
  Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To: